Nagy hír, gyors cáfolat: nem olvad össze a Lufthansa és az Etihad

iho   ·   2017.01.18. 16:15
etiluf_cim

Hatalmas szenzáció, az egész európai légiipart megrázó sztori lenne, de valójában nincs szó összeolvadásról, sőt részesedés eladásáról-vásárlásról sem – a Lufthansa „hiteles forrásként”, de név nélkül nyilatkozó vezetői a Reuters útján cáfolják az Il Messaggero szenzációs „leleplezését”. Az olasz napilap értesülése szerint az Etihad, a három nagy Öböl-vidéki légitársaság egyike 30–40 százalékos tulajdonrészt vásárolna a Lufthansa részvényállományából, de a lap egy második változatként a teljes összeolvadás tervét is bedobta, amellyel egy százmilliós forgalmú óriáscég jönne létre.

A történetnek alapjai nyilván részben az Etihad–AirBerlin–Lufthansa összjátékban gyökereznek, mint erről korábban többször írtunk, a német társaság által alapított Eurowings, amelynek praktikusan az a feladata, hogy a Lufthansa nem frankfurti és nem müncheni európai járatait diszkontmodellben működtesse gazdaságosan, harmincnyolc keskenytörzsű gépet vesz át wet-lease formájában az AirBerlintől, vagyis a személyzetekkel együtt bérelve az Airbusokat. Pontosabban a harmincnyolc gépből néhány a Lufthansa-csoport két másik társaságát, az Austriant, illetve a TuFly chartert erősíti. Márpedig az AirBerlin részvényeinek huszonkilenc százalékát az Etihad birtokolja, az a légitársaság, amely a maga terjeszkedési politikáját valóban elsősorban európai társaságok részbeni megvásárlására alapozta, gyakorlatilag megszerezve az ellenőrzést például az Alitalia és az Air Serbia fölött. Viszont a Reuters kérdésére Etihad-források is cáfolják, hogy „pénzt adnának Lufthansa részesedésért”.

Kétségtelen, vannak valóságos példák a résztulajdonszerzésre, például a Qatar húsz százalékát vásárolta meg szabad piacon a British Airways anyavállalatának, az IAG-nak. Ugyanakkor persze szó nincs arról, hogy ettől a British és a Qatar „összeolvadna”: a két légitársaság szorosabban együttműködik, racionálisan alakítja a hálózatát annak fényében, hogy melyik társaság melyik útvonalat tudja gazdaságosabban üzemeltetni, és ezekre a vonalakra code-share megállapodások köthetők, vagyis az egyik társaság gépe a másik járatszámával is repüli a járatot.

Ilyen típusú együttműködés egyébként létezik a Lufthansa, illetve a Singapore Airlines, az Air China és az All Nippon Airways között. De ezekkel a társaságokkal nem hozták hírbe a németeket résztulajdon eladásával vagy összeolvadással. Viszont az nagyon is lehetséges, és erről a Lufthansa-források is beszélnek, hogy tárgyalások zajlanak hasonló típusú együttműködésről az Etihaddal. Olyannyira, hogy amint erről mi is beszámoltunk, egy ilyen típusú kooperáció első lépéseként decemberben a két cég valóban aláírt egy megállapodást arról, hogy Abu Dhabi és Frankfurt, illetve München között – ezt a vonalat a németek néhány éve nem repülik – az Etihad napi két-két járata Lufthansa-járatszámot is kap, cserébe az Etihad-járatokról Etihad-járatszámmal biztosítja a Lufthansa a továbbutazás lehetőségét Dél-Amerika felé (ami viszont az Etihadnak nem volt kifizetődő). Az viszont, amit az olasz lap felvet, a cáfolatok szerint teljesen kizárt, hogy a Lufthansa tőkével szálljon be az Etihad legnagyobb, de nem igazán jól működő európai kísérletébe, az Alitalia talpra állításába.

Az olasz napilaptól származó híresztelést a meg nem nevezett Lufthansa-vezetők azzal is elutasítják, hogy ráadásul a társaságot most sokkal inkább lefoglalják az olyan feladatok, mint az immár teljes egészében megvásárolt Brussels integrációja, vagy éppenséggel az AirBerlin flotta beépítése az Eurowings struktúrájába. Ami ráadásul a jelek szerint bonyolultabb feladatnak tűnik, mint azt korábban remélték, illetve lehetséges, hogy a hirtelen kialakuló plusz kapacitást egyelőre nem tudják teljes egészében értékesíteni, ahogy az Eurowings egyik kulcsember mondja, a társaság gyorsabban növekedik, mint a piac.

A megszólaltatott elemzők szerint a Lufthansának semmiféle érdeke nem fűződik tulajdonész eladásához, és azoknak a bonyodalmaknak a vállalásához, amit esetleg egy nem uniós magas tulajdonrész okozhat az EU szabályaihoz képest. A társaságot jelenleg hatvankilenc százalékban európaiak birtokolják, további tizenhárom százalék amerikai kézben van és csak kilenc százalékkal rendelkeznek más nemzetiségű befektetők. Ha az Etihadnak mégis „fájna a foga” a Lufthansa-részesedésre, annak az lehet az oka, hogy az Etihad egyelőre nehezen tartja a versenyt legfőbb konkurensével, a Qatarral, mind a forgalmi adatokban, mind a piaci részesedésben, mind terjeszkedésben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek