Nederlandse Spoorwegen: 2040-re országos metróhálózat

iho/vasút   ·   2019.02.23. 11:15
hollandia_vasuthalozat_kislid

2040-ben az utasok a holland városhálózat tagjai között egy metrójellegű kapcsolati rendszert használhatnak majd, magas színvonalú átszállóközpontokkal, jó kapcsolatokkal az egyéb vonalakkal, és Németország felé is gyorsulnak és sűrűsödnek a vasúti kapcsolatok. Mindez az OV 2040 (közösségi közlekedés 2040-ben) című tanulmányból derül ki, amit az üggyel foglalkozó államtitkár, Stientje van Veldhoven a napokban nyújtott be a parlamentnek. A közösségi közlekedés jövővízióját a szektor érintettjei közös munkával állították össze, a hátralévő huszonegy év szívós munka esetén még elegendőnek is látszik arra, hogy a világ egyik legjobb vasútja még jobbá válhasson. Persze, ilyen településszerkezettel minden nem nagy kunszt.

A megalapozó számítások abból indulnak ki, hogy az erősebben városiasodott körzetekben az utazások száma 2040-ig 30-40 százalékkal fog nőni. A tanulmány egy pontozási rendszert is kidolgozott, ennek segítségével az a cél, hogy a többletutasok mindegyike egy tízpontos megfelelőségi skálán legalább nyolc pontra értékelhesse az utazásai minőségét. Mindehhez gyorsabb eljutások és a városhálózaton belül tízperces ütem szükségeltetik. Mindezeken túl erőteljesen emelni kell az állomások minőségét, ahol a vasúti hálózat hézag nélkül csatlakozik a további területeket aprólékosan feltáró helyi közlekedéshez. Zárójel nélküli zárójeles megjegyzésünk: ez az a kritérium, ahol vadonatúj Kelenföldi pályaudvarunk zajosan elbukna.

Erőteljes OV 2040-re: ami piros az gyors, ami fekete az sűrű

A városgyűrűt feltáró vonalakon a tízperces vonatkövetés az újonnan kiépítendő ERTMS-biztosítóberendezésnek lesz köszönhető. A járatok pontos hierarchiába rendeződnek majd, mert a sűrítés és a gyorsítás mellett lesznek több és kevesebb megállót érintő járatok is. A városgyűrű főbb állomásai lesznek a befelé irányuló távolsági (már amennyire Hollandiában ez értelmezhető) és a kifelé irányuló nemzetközi forgalom csomópontjai. Ezeknek a csomópontoknak az összes egyéb közlekedési eszközre – beleértve a kerékpárt és a közösségi autót – a legegyszerűbb átszállási lehetőséget is biztosítani kell.

A koncepció szerint el kell érni, hogy 2040-re a vonatozás legyen a legkézenfekvőbb gépesített utazási forma, akár belföldi, akár nemzetközi utazásról van szó. A mai helyzet már biztató, hiszen erős a London-irányú kínálat, és Rotterdamból három óra alatt Párizsba lehet érni, de a legfontosabb szomszéd felé még mindig hiányosak a kapcsolatok. A németországi nagysebességű vasúthálózatra történő aktívabb rákapcsolódáshoz a két országnak szorosabban együtt kell működnie. Dél felé a sebesség már nem emelhető tovább, de a sűrűség igen. Az államtitkár órás ütemet szeretne Párizs és félórásat Brüsszel felé.

A tanulmány a ritkábban lakott vidékeknek is szeretne elfogadható közösségi közlekedési megoldásokat felkínálni. Bízva a technológiai innovációban, ajtótól ajtóig tartó közlekedési láncolatot emleget a tanulmány, melynek középső, legerősebb tagját az átszervezendő regionális autóbuszhálózat képezné.

A tanulmányhoz csatlakozó kísérlet a MaaS (Mobility as a Service), ennek keretében néhány régióban már rövidtávon is kézzelfogható változások lesznek. Dél-Limburgban a határ két oldalán meglévő regionális járatokat kísérlik megy egy rendszerré összehangolni – Ipolyság, Rétság, Párkány és Balassagyarmat felfigyel! A ritkábban lakott groningeni, drenthei és twentei régióban iránytaxikkal és a helyi igények szerint szervezett, úgynevezett szomszédsági buszokkal kezdenek kísérleteket.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek