Négy szekció, tizenháromezer kilowatt, maradhat?

iho   ·   2014.08.09. 18:45
400px_4esz5k

Az orosz vasutasnapon, augusztus harmadikán rántotta le a leplet az Oroszországi Vasutak (RZSD) a Transzmasholding (TMH) novocserkasszki villamosmozdony-gyára által kifejlesztett 4ESZ5K villamosmozdony-sorozat prototípusáról Rosztov-na-Donuban. Az első orosz aszinkron meghajtású gépet a szibériai emelkedők nehéz tehervonataira szánja az RZSD.

A nem kevesebb, mint négy szekcióból álló jármű névleges teljesítménye 13 ezer 120 kilowatt. A hatalmas erőre azonban szükség is van: a Railway Gazette információi szerint a mozdonysorozattal a közép-oroszországi Bajkál–Amur fővonalon (BAM), Tajset és Takszimo között tolómozdony nélkül terveznek vontatni 7100 tonnás tehervonatokat, a kisebb meredekségű szakaszokon pedig hatalmas, akár kilencezer tonnás szerelvényeket is.

A világ legerősebb váltóáramú villamos mozdonya a Bajkál-Amur fővonalon vontat majd 9000 tonnás tehervonatokat<br>(forrás: Railway Gazette)

A 4ESZ5K-t a novocserkasszki üzem a 2ESZ5K sorozatú, Yermak becenevű, kétszekciós villanygépéből fejlesztette tovább, amelyből az RZSD kétszázat rendelt. A két típus részegységei jelentős mértékben megegyeznek. A 8400 kilowatt teljesítményű Yermak az első olyan orosz, váltóáramos kétszekciós tehervonati mozdony, amelyet már az ötödik generációs aszinkron vontatómotorok hajtanak. A 4ESZ5K leginkább abban tér el tőle, hogy a lehető leghatékonyabb vontatás érdekében már kipörgésgátlással egybekötött hajtásmegosztás alkalmaznak a tengelyek között, valamint nagy terheléskor igénybe vehető az úgynevezett maximális vonóerő-funkció. A gördülőcsapágyas vontatómotoroknak köszönhetően a karbantartási idő és az üzemeltetési költségek is csökkenhetnek, a visszatápláló fékezés pedig akár tizenöt-tizenhét százalékkal is mérsékelheti az energiafogyasztást.

A síneken guruló izomkolosszust fejlett diagnosztikai funkciókkal rendelkező mikroprocesszoros vezérléssel is ellátták, amelynek köszönhetően az üzemelési adatok egyszerűen kinyerhetők a karbantartó telepeken. Az adatátviteli lehetőség meggyorsítja a hibaelhárítást is.

A mozdonybehemót két szélső egysége rendelkezik vezetőfülkével, a két középső szekció egyikében pedig WC-vel felszerelt személyzeti fülkét is kialakítottak. A tervezés során kellő gondot fordítottak a mozdonyszemélyzet munkakörülményeire is: a vezérállás és a személyzeti helység teljes mértékben megfelel az egészségügyi, ergonómiai és biztonsági előírásoknak.

Az óriásmozdony várhatóan novemberben kaphatja meg a típusengedélyt az RZSD-től. A tervek szerint a TMH 2020-ig ötvenhárom gépet szállíthat le – számol be a Think Railways.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Magyar tulajdonba került a Dunakeszi Járműjavító Kft.

iho/vasút   ·   2022.06.29. 15:00

A Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. megszerezte a TMH International AG tulajdonrészét a Dunakeszi Járműjavító Kft.-t birtokló TMH Hungary Invest Zrt.-ben, ezzel a nemzetgazdaság szempontjából stratégiai jelentőségű vállalat teljes egészében magyar tulajdonba került.