Néhány nap és zöld jelzés a MAX-oknak, de mikor állhatnak forgalomba?

iho/repülés   ·   2020.11.11. 09:00
MAX7FFtakeoff

Speciális American-járatok, fórumok az utazóközönség és a szakma számára. „White Tail” gépeket vesznek át légitársaságok?

November 18-ára várják az amerikai hatóság döntését a Boeing 737 modernizált változata letiltásának feloldásáról, de az új légialkalmassági egyfelől nem jelenti, hogy azonnal járatokat repülhetnek a gépek, másfelől, hogy mindenhol repülhetnek. A dátumot, amit különféle lapok és portálok dobtak fel, az FAA főnöke nem cáfolta és nem erősítette meg, Dickson a szokásos formulával válaszolt, miszerint akkor lesz meg a döntés, amikor a hatóság ellenőrei megállapítják, hogy a típus megfelel a biztonsági követelményeknek.

Mint ismert, a Boeing keskenytörzsűt két katasztrófa után parancsolta a földre nemcsak az FAA, hanem gyakorlatilag valamennyi légügyi hatóság a glóbuszon, a feloldás természetesen az amerikai határozat nyomán születhet meg, de mint ezt több oldalról jelezték, ez nem lesz olyan automatikus folyamat, mint korábban, amikor az FAA engedélye nyomán különösebb procedúrák nélkül kapták meg mindenütt a légialkalmasságit az amerikai típusok máshol is a világon.

(fotók: Boeing)

Az európaiak például elküldték a maguk szakértőit a Boeinghoz és részt vettek tesztrepüléseken. Dickson nyilatkozatában jelezte, hogy az amerikai hatóság kapcsolatban áll a külföldi partnerekkel, azok pedig „készülnek a mi engedélyezési döntésünk jóváhagyására”.

Amíg a többiek nem bólintanak rá, addig a MAX-ok csak az Egyesült Államok légterében repülhetnek,

illetve Kanadában is, mert az ottani légügy „szorosan együttműködik” az Egyesült Államok hatóságával az ügyben. Az indiai és a kínai polgári hatóság viszont már jelezte, náluk „hosszabb időt vesz igénybe” az amerikaiak által előírt változtatások vizsgálata.

Ha a hatóság pozitív döntést hoz, becslések szerint további legalább harminc napig tart, amíg az első példányokat forgalomba állíthatják.

A tennivalók: repülési szoftver módosítása – ez a korábbi jelzések szerint csak néhány óra gépenként. Hosszabb ideig tart az előírt átkábelezés, a leghosszabbnak és legbonyolultabbnak most leginkább a MAX-pilóták átképzése, szimulátoros vizsgáztatása ígérkezik.

Aktualizálni kell a gép dokumentációját, a repülési és karbantartási kézikönyveket is.

Amint korábban jeleztük, az American az első légitársaság, amely már MAX-okkal tervez járatokat, méghozzá december 29-től New York La Guardia és Miami között, úgy, hogy az utasok számára ismert, milyen gép repül majd a vonalon, és ez akkor is teljesíthető, ha az FAA döntése később, Hálaadás előtt, november 26-án születne meg.

A társaság láthatóan megpróbálja előzetesen megnyugtatni az utazóközönséget és ellensúlyozni a MAX ügyében indított ellenkampányt, különleges járatokat indít gyakori utasainak és alkalmazottainak a géppel, a bázisrepterein fórumokat tart a MAX-ról, sőt, nyilvánosan ki is állít néhány helyen egy-egy példányt, külön találkozókat szervez a munkavállalók képviselőivel, beleértve a pilótákat és a műszakiakat. Az AA nem kevesebb, mint 1700 pilóta átképzését tervezi december végéig, a többi 2500-ét március végéig.

385, a leállításig repült gép vár arra, hogy amint tavaly márciusban kivonták, úgy most visszaállítsák a forgalomba, ennél jóval több, 470 elkészült, de át nem adott MAX rostokol különböző reptereken,

főképp Washington államban, beleértve a gyártás helyszínét, Rentont. Utóbbiak egy része időközben úgynevezett „White Tail”, vagyis légitársasági jelzés nélküli gép, amely ugyan már kész a forgalomra, de nincs gazdája, többek közt azért, mert sok vevő visszamondta a MAX-rendelését, a teljes (elkészült és el nem készült) Boeing-állományból összesen nem kevesebb, mint 1043 példányt. (A teljes le nem szállított 737-es állomány még mindig háromezer fölötti.)

De az ezzel ellentétes folyamat is beindult,

a legnagyobb 737-es üzemeltető, a Southwest, a Bloomberg szerint előrehaladott tárgyalásokat folytat arról, hogy legalább harmincat átvenne a White Tail gépek közül.

Más légicégek is szóba kerültek az ilyen gépek átvétele ügyében, például a Delta és az Alaska csoport. Ugyan a pandémia körülményei között kevés lenne az igény az új utasszállítókra, viszont a légiközlekedés válsága közepette egyre fontosabb, hogy amit a társaságok repültetnek, az alacsonyabb fogyasztású, olcsóbban üzemeltethető típus legyen, és a társaságoknak az is vonzó lehet, ha korábban tudják egyfolyosós flottájukat modernizálni. Pláne, ha ehhez a frissítéshez kedvezményes árakról tud megállapodni a gyártóval.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek