Nekimentek az Uniónak a légitársaságok

iho/repülés   ·   2012.05.26. 08:00
europa2_cim

A nagy európai légitársaságok nem túlságosan hízelgő üzenetet küldtek az európai politikai vezetőknek, arra figyelmeztetve őket, hogy ha nem teremtenek a légitársaságok számára kedvező feltételeket, és ezzel nem stimulálják az egyes régiókban a gazdasági növekedést, az az egész európai kilábolást veszélyezteti.

A kontinens 34 légitársaságának elnökei az Európai Bizottság alelnökével találkoztak az AEA (Association of European Arilines), vagyis az Európai Légitársaságok Szövetsége brüsszeli ülésén. A találkozó közvetlenül az uniós csúcstalálkozó előtt zajlott. A szövetség elnöke, Bernard Gustin jelezte, a brüsszeli politikusoknak komolyan kellene venniük a növekedés kérdését, és a kulcsiparágak fejlődésének problémáit. Ami a légiközlekedést illeti, Gustin az emissziókereskedelem és az Egységes Európai Égbolt ügyét vetette fel.

A Lufthansa elnöke, Christoph Franz azt mondta: elismerik az Európai Bizottság erőfeszítéseit a SES (Single European Sky, Egységes Európai Égbolt) érdekében. Ugyanakkor „kifejezetten dühösek vagyunk, amiért a legnagyobb EU-tagállamok nem tesznek lépéseket” ezügyben. A német légitársaság vezetője nevetségesnek és elfogadhatatlannak nevezte ezt a megosztottságot, szerinte a Bizottságnak vissza kell utasítania azokat a nemzeti fejlesztési terveket, amelyek nem szolgálják az európai célokat.

A British Airways és az Ibéria anyavállalata, az International Airlines Group vezetője elsősorban a széndioxidadót támadta. Willie Walsh szerint a Bizottságnak kellene felszámolnia az ETS miatt kialakult feszültségeket, és a globális megoldás felé kellene konkrét lépéseket tennie. „Nem tudunk növekedést gerjeszteni, ha közben  kereskedelmi háború fenyeget minket” – tette hozzá.

Bernard Gustin, az AEA elnöke szerint alapvető törés van az európai légitársaságok létfontosságú gazdasági szerepe, és az őket szorongató terhek között. „Belefáradtunk az európai megosztottságba és a célt tévesztett szabályozásba, ami meggátolja a növekedést, a munkahelyek teremtését. Változásokra van szükség, és mi készek vagyunk a Bizottsággal és a tagországokkal közösen kidolgozni a megoldásokat – tette hozzá az Európai Légitársaságok Szövetségének vezetője.

Gustin szerint az Unió közlekedési biztosa megértéssel fogadta a légitársaságok mondandóját, de „aggodalmát fejezte ki azzal kapcsolatban, mennnyire reagál gyorsan a bizottság a légiközlekedés kérdéseire”. Amire Gustin úgy válaszolt, hogy a légiipar és a politikusok a jelek szerint egészen más időszámítás szerint működnek, márpedig a társaságoknak minden évben profitot kell teremelniük, és nincs tizenöt évük megvárni, amíg történik valami.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.