Nem retró, hanem vintage: a Lufthansa Technik feltámasztott egy Lockheed Starlinert
Az 1957-ben épített négymotoros lesz a légitársaság 2026. évi centenáriumi ünnepségének egyik attrakciója.
Életet leheltek a Lufthansa Technik szakemberei a Lockheed négy fennmaradt L-1649-os Starlinerének egyikébe, jelesül abba a proplinerbe, ami aktív éveiben ugyan a Trans World Airlines, a TWA kötelékében repült, de a Lufthansa érdeklődését megmagyarázza, hogy 1957-ben négy típustárssal gyarapodott a német légitársaság flottája is. A Lufthansánál Super Star márkanéven (lásd még, TWA: Jetstream; Air France: Super Starliner) légiforgalomba állított gépeken alakították ki először a minden földi jóval kecsegtető, exkluzív Senator osztályt. A sajátos, hármas osztatú függőleges vezérsík képletükről is ismert repülőgépek non-stop teljesítették a Németország (Frankfurt és Düsseldorf)–New York útvonalat, a levegőbe emelkedéstől a leszállásig 17 óráig tartott az út.
Az N7316C oldalszámú madár helyreállítására a Lufthansa-csoport leányvállalataként gründolt Lufthansa Super Star GmbH (LSSG) 2015-ben kezdte működését. A visszavonult Starlinert az Egyesült Államokban, a Maine állambeli Auburn-Lewiston repülőtéren tárolták, és az LSSG feltett szándékának szellemében Németországba kívánták szállítani restaurálásra. Az előkészületek azonban 2018-ban, egy halom pénz elköltése után – forráshiány és a megugró költségek miatt – leálltak. A következő évben azonban elhárultak az akadályok, és a gépet szétszerelt állapotban sikerült Brémába, majd 2021-ben onnan tovább, Padernbornba szállítani. Ott két évig tárolták, majd tavalyelőtt áthelyezték a Lufthansa Technik hamburgi bázisára, azzal a céllal, hogy az értékmegőrzési teendők keretében újkori állapotára felújítsák – a gépet a három fő szerkezeti elemből (törzs, a szárnyak és a farokrész) rakták újra össze, az egyéb hozzávalókat, alkatrészeket pedig 292 kisebb, nagyobb faláda tartalmazta.
A fénykorában három légitársaságnál – a Luftansán kívül az Air France-nál és a TWA-nél – szolgáló típus Hamburgban kezelésbe vett példányánál az avionikát teljesen helyreállították, a vintage pilótafülke és az utastér pedig ugyanúgy fest, mint a múlt század ötvenes évtizedének második felében. Azaz mégsem: az eredeti utasüléseket felújított, borvörös bőrkárpitosakra cserélték – az alkalmatosságokat a Lufthansa egyik obsitos Airbus A340-eséből ültettek át a Starlinerbe. Fontos: a gép nem repképes, nem fog a levegőbe emelkedni.
A hosszadalmas felújítási folyamat első fázisa ezzel jórészt befejeződött; folytatás ez év nyarán, Osnabrückben, ahol a gépet ismét szétkapják, és a mostani álcazöld alapozót átfestik a Lufthansa korabeli színtervére. Októberben pedig irány Frankfurt, ahol N7316C a D-AQUI oldalszámú Junkers Ju 52-essel egyetemben már a jövő év tavaszára készülhet: akkor nyílik ugyanis a történetét egészen 1926-ig visszavezető, működését Deutsche Luft Hansa A.G. néven indító légitársaság új konferencia- és látogatóközpontja, aminek az említett két repülőgép lesz a fő attrakciója.
Egyébként hasonló sors jutott a N8083H oldalszámú, sokáig ugyancsak Mainben tárolt Starlinernek is: azon túl, hogy a gép donoként szolgált a Lufthansa pártfogolta Super Star felújításához, ugyancsak felújították, és most koktélbárként funkcionál a New York-i John F. Kennedy repülőtér egykori TWA termináljában 2019. május 15-én megnyílt TWA Hotelben. Sőt, a további Lockheed Starlinerek is egyben vannak, mindkettő statikus kiállítási példány, az egyik Floridában, a másik Dél-Afrikában.
(fotó: Jan Brandes/Lufthansa Technik AG)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!