Nyári menetrend: a körülményekhez képest a legjobb

Kemsei Zoltán   ·   2016.06.14. 13:45
00kicsi

Hosszas tervezés előzte meg a nyári menetrend nyilvánosságra hozatalát, és ebben bizony a bevezetőben említett – késedelmes – felújítás is ludas. Hiába kell a menetrend tervezetét hónapokkal előbb (ez esetben áprilisra) elkészíteni, hogy a pályakapacitást el tudják osztani, amikor pont a kapacitás mértéke nem dőlt el még teljesen. Székesfehérvár négy vágányt tud kínálni a teljes forgalomra: beleértve az alapmenetrend szerinti, a sűrített nyári személyszállító menetrenden kívül az átmenő teherforgalmat is. Így tehát – ha nem is az előzetes hírekben megjelent mértékben – némileg karcsúsításra szorul a magyar vasút talán legpörgősebb idényére megalkotott menetrend.

A négy átmenő vágány miatt Fehérváron nem lesz lehetőség az északi partra közlekedő vonatok gépcseréjére, a mindössze egy percnyi tartózkodás csupán villámgyors utascserét tesz lehetővé (diákcsoportok, kerékpáros túrázók esetén ez természetesen nem nagyon lesz tartható). Budapest felé a 30a vonalon az egyperces fehérvári tartózkodáson túl még négy perc tartalék van a menetrendben, kérdés, mit és hogyan sikerül behozni ez alatt a röpke idő alatt. A 30-as vonal egyes szakaszainak kétvágányúsítása azonban egy fontos késleltető tényezőt kiküszöböl, a keresztre várások egy része már nem veri el a vonatokat. A 29-es vonal mozdonyos szerelvényeinek gépcseréje – technológiai, azaz utasforgalomra nem meghirdetett megállással – Szabadbattyánban történik majd, viszont az Indóház június–júliusi számában említett Desiro-zavartatást a MÁV-Start képviselői szerint sikerült elhárítani.

A nyári menetrendet bejelentő sajtótájékoztatón a MÁV-Start képviseletében balról: Feldmann Márton, értékesítési vezérigazgató-helyettes, Csépke András vezérigazgató és Ughy Kálmán technológiatervezési vezető (a szerző felvétele)

Át is térhetünk a balatoni forgalomhoz szükséges járműállományra. Száznál több kocsit, mozdonyt, motorvonatot kell június 18-ától áthelyezni az ország különböző területeiről az igények kiszolgálására. A MÁV-Start igyekszik egységes vonatokat közlekedtetni, például a Balaton-Expresszben két légkondicionált intercity-kocsi (a belföldi IC-forgalom is kevesebb kocsit igényel, és a karbantartási ciklusokat is a nyári menetrend figyelembe vételével állapították meg), és halberstadti gyártású, kerékpárszállításra is alkalmas kocsik járnak. A keszthelyi állomás kapacitásának szűk mivolta miatt azonban nyolckocsisnál nem bővíthető tovább ez a vonat. Az északi partot a gépcserék mellett a Desirók rendelkezésre állási problémája is sújtja. Az esztergomi vonalon a Balatonra kiránduló Siemens motorvonatok helyett egy újabb csörgős ingavonat lép színre, Debrecenből kölcsönkért 100-as vezérlővel, a lajosmizsei oldalból is kiesik egy motorkocsi. Mindezekkel együtt Balatonfüreden a Katica sebesvonatok fordulóidejét huszonkilenc percben határozták meg, ebben a takarítás, a vízkészlet feltöltése és az illemhely ürítése is beletartozik.

Ahogy a menetrend megjelenése előtt is többen gyanították, nem lesz sem nohabos, sem pedig szergejes, a menetrendbe illesztett, nosztalgikus gyorsvonat. A MÁV-Start a nagydízelek üzemeltetésére fordítandó költségeit a közlekedés általános színvonalának emelésére kívánja inkább fordítani. Ahogy a felszólalók elmondták: a tavaly nyárihoz képest is csökkent üzemanyagárak komoly konkurenciát teremtenek a vasúti közlekedésnek, az utasok tömegeinek megnyeréséért kell ringbe szállniuk. Apró, de lényeges szolgáltatásjavítás például, hogy az expresszek kocsijainak megállási helyét az állomásokon külön jelzik majd, elkerülve az utasok időrabló, akár menetrendet is szétverő helykeresését (ilyesmit az intercity szolgáltatások bevezetésekor, például Miskolc-Tiszai pályaudvaron láthattunk már). A most bevezetett alkalmi bérletek (diákigazolvánnyal igénybe vehető Vakáció-bérlet, dolgozói bérletkedvezmény, Balaton Mix, fesztiválbérletek) is az utasok vasútra szoktatását szolgálják.

Kiemelték: személyzethiány sem várható, a megfelelő létszámú mozdonyvezető, jegyvizsgáló fogja a forgalmat ellátni, a máshonnan (önkéntes alapon) átvezényelt dolgozók a Kollektív Szerződésben meghatározott bérezésben, pótlékokban részesülnek majd. Emellett diákmunkások segítik az utastájékoztatást az állomásokon és a vonatokon, továbbá a kerékpárok felrakásában, elhelyezésében is segédkeznek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.