Nyolc kilométernyi vasút újult meg a 100-ason Ebes és Debrecen között

iho/vasút   ·   2020.10.16. 18:05
00_ebes_etcs

A felújítás részeként kétvágányú, 160 kilométer/órás sebességre és 225 kN tengelyterhelésű közlekedésre alkalmas pálya épült.

A Püspökladány–Debrecen vonalszakasz felújítása két ütemre osztható, az Ebes–Debrecen közötti részt megelőző, Püspökladány–Ebes közötti, 32 kilométeres pályán még dolgozik a kivitelező, az átadás 2021-ben várható. A munkák magukba foglalták a pálya al- és felépítményének rekonstrukcióját, és a vonalon található vasúti terhet viselő műtárgyak átépítését. A csapadékvíz-elvezetés fejlesztését szolgálja a régi csőátereszek helyett készült négy új kerethíd.

Az egyik legjelentősebb, újonnan épült műtárgy a Határ úti felüljáró, ahol a 4805-ös számú utat külön szinten vezet át a vasútvonal és a 4-es számú főút fölött. Az új felüljáróhoz kapcsolódva kiépült egy körforgalom is, valamint egy új, jelzőlámpával szabályozott csomópont a 4-es számú főút csatlakozásánál. Ez a projektelem a korábbihoz képest gyorsabb és biztonságosabb átkelési lehetőséget biztosít az autósok számára a vasútvonal és a csomópont tekintetében egyaránt.

(fotók: NIF)

A fejlesztés nemcsak pályamunkákat, hanem a felsővezetéki rendszer korszerűsítését is magába foglalja, ehhez szükség volt az optikai kábel áthelyezésére, valamint erősáramú kábel és vonalkábel fektetésére.

A Budapest–Cegléd–Szolnok városokat összekötő 100a, valamint az azzal folytatólagos, Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony közötti 100-as vonal mind az elővárosi, mind a nagytávolságú utazásokat tekintve évről évre a legnagyobb utasforgalmú vonalak közé tartozik. Idén eddig 3,5 millióan utaztak az elővároson kívüli, Szolnok–Debrecen–Záhony szakaszon, de Ebes és Debrecen között is elérte az 1,3 milliót az utasszám. A felújítás mellett is naponta átlagosan hetven vonat közlekedett.

A 100-as vonal fejlesztéseinek befejezését követően mintegy két órára csökken a jelenlegi minimum 2,5 órás menetidő a főváros és Debrecen között. Jelenleg a leggyorsabb eljutási idő 2 óra 28 perc a Nyugati pályaudvarról Debrecenbe. A fejlesztések hatására 2 óra 2 percre csökkenhet.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós és hazai forrás felhasználásával valósul meg. A kivitelezést az Ágod-völgye Konzorcium (V-Híd Építő Zrt., R-KORD Építőipari Kft.) végzi nettó 13 milliárd 778 millió 333 ezer 727 forint értékben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek