Okoszebra: új hazai innováció a gyalogosokért

Kiss Bertalan   ·   2021.02.09. 12:00
oz_01

Egy új megoldással, sokkal biztonságosabbá válhat a gyalogosok átkelése, a jelzőlámpa nélküli zebráknál. A SafeXOne magyar fejlesztés.

Öt év távlatában

Az első prototípust 2016-ban helyezték üzembe, azóta számos hazai városban vagy kisebb településen telepítették és tesztelték, hatékonysága a gyakorlatban is bizonyított és mára már sorozatgyártásra érett megoldásról van szó. Az okoszebra megfelel a Magyar Közút előírásainak is.

Felépítés és működés

Telepítése egyszerű, olcsó és gyors, nincs szükség közműmunkákra, járda vagy útfelbontásra, sem a forgalom újraszervezésére, mert nem a klasszikus forgalomirányító jelzőlámpáról van szó.

A SafeXOne rendszer négy egyforma kis oszlopból áll, amelyeket a kijelölt gyalogos-átkelőhely négy sarkára, a járdára kell telepíteni. Az áramellátást a tetejükön levő napelemekből nyerik, a beépített akkumulátorok akár két hetes, folyamatos üzemet is biztosítanak, felhős, borult idő esetén. A rendszer alapesetben készenléti állapotban van, de amint gyalogos érkezik az oszlopok közé, működésbe lép: az oszlopok oldalán, a gépkocsivezetőknek jól látható sárga villogó jelzi az átkelési szándékot és a talaj közelében kibocsátott lézerfény, mint elsődleges védelmi funkció megvilágítja a gyalogosok lábát, átkelés közben.

Más statikus rendszerekkel szemben nincs késleltetési idő, mint a régi nyomógombos megoldásoknál, a SafeXOne láthatóságot elősegítő rendszere dinamikus elven működik. Csak akkor aktiválódik, ha a gyalogos át akar kelni a zebrán. A villogás és a lézerfény a gyalogos lépéseivel egyidejű „mozgása” hatékonyan figyelmezteti a veszélyről a gépkocsivezetőket. Az új működési séma megakadályozza, hogy a gépjárművezetők megszokják az általános villogó berendezéseket és a későbbiekben a biztonságos átkelést növelő funkció hatékonysága megmaradjon.

A működés felhő alapú rendszerben akár okostelefonon is nyomon követhető, még 3G vagy 4G rendszer esetén is. Hiba esetén automatikusan küld riasztást, helymeghatározással.

A gyártó két év teljes körű garanciát és tíz év alkatrész-ellátást biztosít.

Ettől függetlenül mindig legyünk körültekintők, ne féktávon belül és ne csuklyával a fejünkön és telefont masszírozva a kezünkben lépjünk a zebrára, mert akkor ez sem biztos, hogy segít.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Közlekedéstervezés Mobilitás

Vitézy Dávid: A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődéséért szeretne tenni

MTI/iho   ·   2024.11.18. 08:20

A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődésért kíván munkálkodni, bárki csatlakozhat hozzá, aki tenni szeretne azért, hogy a fővárost „kirángassák abból a gödörből”, ahova az elmúlt évek pártpolitikai csatái juttatták – mondta Vitézy Dávid, a mozgalom vezetője Budapesten, a szervezet zászlóbontásán.