Ötvenéves emlékeket is előhoz a belvárosi metrófelújítás
Az M3-as metró belvárosi szakaszának átalakulása egyre látványosabb: időnként régen elfeledettnek hitt relikviák is előkerülnek a bontási munkálatok során.
Bár az M3-as metróvonal bontási munkálatai még zajlanak, átalakuló terekkel és helyenként új berendezésekkel már bőven lehet találkozni. Az alagútban a bal vágány cseréjét végzik; a hat kilométeren változatos kép fogad: előfordulnak még érintetlen területek, néhol hiányzik a sínpár, de esetenként már az új sínszálak leerősítése is megtörtént. Időnként meglepő emlékekre lehet bukkanni, legutóbb egy plakát kapcsán lehetett felidézni a múltat. Az alagútban számos munkafázist végeznek egyszerre: a vágányok tisztításától, bontásától egészen az új sínszálak lefektetéséig, rögzítéséig; illetve a kábelek bemérésétől, a kábeltartó tálcák rendszerének kiépítéséig.
A hét állomáson három különböző ütemben halad a korszerűsítés. Az Arany János utca és Ferenciek tere metróállomásokat zártuk le először több mint egy éve. Az új elektromos hálózat és a gépészeti vezetékek kiépítése lassan befejeződik és a szerkezetépítések mellett, már felületkezeléseket is végeznek.
A Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák állomásokon az elmúlt év nyarán kezdődött a korszerűsítés, a gépészeti rendszerek befogadó helyiségeinek átalakítása és az új berendezések beszállítása is folyamatos. A legszembetűnőbb talán a mozgólépcső lejtakna területe, ahol a ferdelift befogadását készítik elő. Már Magyarországra érkezett valamennyi beépítésre váró ferdefelvonó szerkezete, és elindult az elemek beszállítása is az említett állomásokra.
A Nyugati pályaudvar, Deák Ferenc tér és Kálvin tér állomásokon fél éve tartanak a rekonstrukciós munkálatok. A mozgólépcsők elbontása, és a több tonnát meghaladó elemek kiszállítása még jelenleg is tart. A több tíz évet nagyobb meghibásodás nélkül kiszolgáló berendezéseket a BKV Zrt. Kőér utcai járműtelepére szállítják a felszínen, a daruval történő kiemeléskor az utazóközönség is láthatja, mekkora az a csaknem tíztonnás fogaskerék, amely a mozgólépcsőt forgatja – legutóbb például a Nyugati pályaudvar állomásnál.
A Deák Ferenc tér metróállomás akadálymentes elérését biztosító felvonó felszíni kapcsolata az Erzsébet téren épül. A peront a lifttel összekötő 23 méteres folyósó lassan elnyeri végső formáját.
Időnként régen elfeledettnek hitt relikviák is előkerülnek a bontási munkálatok során. A Deák Ferenc téren például egy több mint negyven éves plakát került elő, amely a dohányzás egészségkárosító hatására hívja fel a figyelmet. A meglepően jó állapotban megmaradt hirdetményt az óvta meg, hogy valamikor egy plusz falazatot építettek elé.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!