Potsdamban azzal kísérletezik a Siemens, hogy a remízben önjáróak legyenek a villamosok

iho/vasút   ·   2019.10.26. 18:00
siemens_onvezeto_villamos0

A Siemens Mobility, a ViP Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH (ViP), a Karlsruhei Technológiai Intézet (KIT), a Klímavédelmi, Energetikai és Mobilitási Intézet (IKEM), a Codewerk GmbH és a Mapillary közös kutatást terveznek, amelynek lényege, hogy teljesen automatizálják a villamosok közlekedését a remízekben. Az AsTriD (Autonomous Tram in Depot, azaz Önvezető villamos a remízben) elnevezésű projektet a Német Szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúra Minisztérium (BMVI) finanszírozza a Modernity Fund (mFUND, azaz Modernitás Alap) kutatási kezdeményezés részeként.

(illusztráció: Siemens)

– Az önvezető villamosok felé vezető úton az AsTriD jelenti a következő nagy előrelépést. A kocsiszínben végzett időigényes tolatási műveletek ezzel felgyorsíthatók lesznek – magyarázta Sabrina Soussan, a Siemens Mobility vezérigazgatója. A kutatási és fejlesztési projektet Potsdamban végzik, a cél pedig az, hogy önvezető villamosok üzemeltetésére alkalmas digitális kocsiszínt alakítsanak ki. A projekt műszaki megvalósíthatóságát a kocsiszínben végzett önvezető műveletekkel fogják bemutatni, például villamosmosón keresztül átvezetik a villamosokat egy mellékvágányra. A kocsiszínek automatizálását középtávon megoldhatóvá kell tenni, mivel ez jelenti az önvezető villamosok alkalmazásának első fázisát. A fejlesztési projekt kezdettől fogva figyelembe fogja venni az önvezető villamosok jóváhagyásához és üzemeltetéséhez szükséges jogi keretfeltételeket, valamint az üzemeltetéshez szükséges gazdasági keretet. Az AsTriD projekt 2019 októberében indul, három évig tart.

A partnerek különböző munkacsomagokra bontották a projektet. A Siemens Mobility GmbH fejleszti ki a kocsiszínben önvezető módon közlekedő villamost, amelyet a Codewerk által szállított adathubon keresztül integrálnak az adat- és rendszerkörnyezetbe, majd Mapillary digitális térképpel lokalizálják és követik nyomon. A ViP biztosítja a villamos- és a remízinfrastruktúrát, valamint a szükséges adatokhoz, rendszerekhez és létesítményekhez való hozzáférést, és értékeli az eredményeket a kocsiszín üzemeltetőjének szempontjából. A KIT keretében működő Adatfeldolgozási Technológia Intézet (ITIV) a kocsiszínek specifikálásában és digitalizálásában, a folyamatok automatizálásában, valamint a szükséges adatok meghatározásában szerzett tapasztalataival járul hozzá a projekthez. Az IKEM a projekt jogi és gazdasági kérdéseit fogja elemezni és felmérni. A Codewerk többek között a gördülőállomány adatkommunikációjához szükséges szoftvert fejleszti. Ebben a projektben a Codewerk fogja kezelni a cloud és edge komponenseket az összes rendszer adatainak integrálásához. A Mapillary felhő alapú online platformot nyújt a projektnek az utcaképek és a releváns információk közös gyűjtéséhez és biztosításához. Az adatokat mesterséges intelligenciával fogják elemezni, és digitális térképek készülnek majd belőlük.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.