Singapore Airlines: búcsú a Jumbótól

iho/repülés   ·   2012.04.10. 13:30
747_cim

Néhány nappal ezelőtt különleges repüléssel teljesítette a Singapore Airlines színeiben az utolsó járatát a flotta utolsó 747-ese: a Szingapúr-Hongkong-Szingapúr repülésre már hónapokkal ezelőtt kezdték árulni a jegyeket, és bőven akadt utas, aki ki sem szállt Hongkongban, csak az volt a fontos a számára, hogy még egyszer repülhessen ezzel a géppel, ennek a társaságnak a flottájából.

A búcsúztató már a szingapúri reptéren kezdődött, és az utasok ajándékokat is kaptak a fedélzeten, egy-egy – természetesen a társaság festését viselő – 747-es makettet és sok más kisebb emléktárgyat. A 350 utas egy része azonban meghívott volt, a légitársaságtól, a sajtótól, nem utolsó sorban ott volt a fedélzeten az az ember, akihez igazán kötődik a gép 38 éves történelme a SIA kötelékében: a társaság első B747-es pilótája, a ma már nyugdíjas Kenneth Toft kapitány. Ugyancsak legendás figurája volt a SIA 747-es korszakának a ma már szintén nyugdíjas Peter Leo, a valaha legfiatalabb, kapitánnyá lett Jumbo-pilóta.

Ezen a járaton a turistaosztály utasai is koccinthattak pezsgővel. Egyébként a társaság 747-400-asait 375 személyesre alakították, 12 első osztályú, 50 Business Class és 313 Economy üléssel.

A Singapore Airlines 1972-ben indult, ebben az évben vezetői meglátogatták a Boeing gyárát Washington államban Everettben, és a Douglast Dél-Kaliforniában. Választaniuk kellett a DC-10-es és a Boeing 747-es között, ők a Boeing négyhajtóművesére tettek, 1973-ban vették át az első kettőt.

Készül Everettben az első SIA-747-es <br>(fotók és videók: SIA)

Onnantól a légitársaság végigkövette az óriásgép szinte teljes fejlődési vonalát egészen napjainkig: 1993-ban 23 géppel lett a az akkori idők legjelentősebb 747-es üzemeltetője, a púpos óriások fénykorában 2003-ban pedig ismét megdőlt egy rekord, ekkor a SIA 51 Boeing 747-400-ast repültetett, köztük 12 teherszállítót.

A Jumbok nem egyszerűen egy nagy befogadóképességű típus beállítását jelentették, hanem az igazán hosszú, interkontinentális járatok indításának lehetőségét. behálózhatták a vonalak a világ fontos csomópontjait, az első természetesen London volt.

Hetvenes évek: ággyá alakítható pamlagok a púpban

Ugyanakkor a fedélzet tágassága erősen inspirálta a SIA-t, hogy ötcsillagos társaságként vonzza az utasokat, nem utolsó sorban a válogatottan gyönyörű légiutasíkísérő hölgyek révén, akik a Singapore Airlines reklámjaiban mindig is főszereplők voltak.

A fedélzet mérete volt fontos akkor is, amikor a 200-asról a mghosszabbított felső fedélzettel repülő 300-asra váltott a társaság, ezt a gépet Big Top, az ezt követő ugyancsak "hosszú púpos" 400-ast Mega Top néven emlegették.

A 400-as ugyanakkor drámaian megnövelte, 13 ezer kilométer körülire, a hatótávolságot: ezzel már közbülső leszállás nélkül ellenszélben is megrepülhető volt a londoni járat. Az pedig, hogy ugyancsak leszállás nélkül repültek a gépek az USA nyugati partvidékére, az mára a normál rutin része lett, hetente majd harminc alkalommal.

Így érkezett az első 300-as

Kétségtelen, hogy a SIA nem az első 100-as, hanem a második 200-as sorozatból vásárolt először, és az is kétségtelen, hogy rendelt gépei között nem szerepel az újjászületett 747-es, a 8I, azaz Intercontinental. A társaság az óriásgépek kategóriájában már az első vásárlók egyikeként az Airbus A380-ast üzemeltető társaságok csoportjához csatlakozott, öszesen 19-t állít szolgálatba ezekből a gépekből,  miközben erősen orientálódik a gazdaságos kéthajtóművesek felé: flottájának gerincét most 19 A330-as és nem kevesebb, mint 66 Boeing 777-es alkotja, a rendelésállomány pedig 20 A350-es és 20 Boeing 787-es új generációs szélestörzsűt tartalmaz.

A 747-esek utolsó példányától néhány hete a Singapore Airshow keretében azok is elbúcsúzhattak, akik nem repültek vele.

A SIA regionális vállalkozásból ennek a típusnak a segítségével vált világszerte ismert és megbecsült légitársasággá: érthető, hogy a társaság is megadja a tiszteletet a típusnak, amikor kivonja a forgalomból. Ahogy a SIA megemlékező internetes kiadványa fogalmaz: „Noha a Singapore Airlines flottájának a technológia adja a lényegét, mi úgy hisszük, hogy a repülőgépeink többek, mint gépek. Mindegyikük egyben történelem és emlék, közülük is a legfontosabb és emlékekben leggazdagabb a Boeing 747-es”.

Kapcsolódó hírek