Singapore’22: Airbus-üzletek, a 777X először Ázsiában

iho/repülés   ·   2022.02.15. 12:00
a350-1000_at_the_singapore_airshow_2022

Hatalmas lesz a gépéhség a régióban. Szerződés 48 A220/320-asra. Az amerikai óriás kéthajtóműves kritikus próbák előtt.

Business as usual, bár azért az idei első nagy nemzetközi airshow nem ígérkezik üzletekben, megrendelésekben annyira gazdagnak, mint a válság előttiek. Ami érthető, hiszen a légitársaságok óvatosabbak és amúgy is sokkal kisebb a flottabővítésre fordítható tőkéjük, a tartalékokat a minimális forgalom és ennek megfelelő minimális bevétel, sőt, inkább erős veszteség mellett maguknak a légicégeknek a fennmaradásra kellett fordítaniuk.

A perspektívák azonban továbbra is nagyon komolyak. Az Airbus a szalon kezdetére nem csak üzleti bejelentéseket időzített, hanem most hozta nyilvánosságra azt a prognózisát, miszerint az ázsiai-óceániai régiónak 2040-ig nem kevesebb, mint 17 ezer 600 új utas- és teherszállító repülőgépre lesz szüksége. A gépbeszerzések egyharmada szolgál régebbi, több üzemanyagot égető és több károsanyagot kibocsátó példányok lecserélésére, az előrejelzés szerint a térségben a cargo-forgalom ugyanebben az időtávlatban megduplázódik, a személyforgalom évente 5,3 százalékkal emelkedik.

Ami az üzleti bejelentéseket illeti, az azért megint csak az egyelőre visszafogottabb üzleti légkört jellemzi, hogy az első kötéseket tavaly vásárlási szándékként már bejelentették. Az egyik jelentős nemzetközi repülőgép-lízingeléssel foglalkozó cég, az Aviation Capital Group hatvan utasszállító beszerzésére írt alá a gyártóval szándéknyilatkozatot, ezek közül húsz A220-as, negyven pedig az A320neo gépcsalád valamelyik verziója. Ebből most a kisebb A220-esekre szólóan sikerült fix szerződést aláírni, míg a kuvaiti Jazeera Airways 28 gépet vesz a 320-as gépcsaládból, ennek is volt még novemberben már akkor nyilvánosságra hozott előzménye.

A Boeing gépvásárlást összefoglalóink elkészültéig még nem jelentett be, viszont elhozta Szingapúrba a 777X egyik prototípusát. Az Aviation Week interjút készített a helyszínen a cég 777-es vezető tesztpilótájával, azután, hogy a típus eddigi leghosszabb, 19 óra 36 perces repülése végeztével, a világ legnagyobb kéthajtóművese megérkezett, hogy először mutatkozzon be Ázsiában.

(fotók: Aviation Week, Singapore Airshow news)

Van Chaney elmondta, a Boeing a maga berepülési programját továbbra is repülte, de a hatósági engedélyhez szükséges tesztekkel tavaly május óta le kellett állnia, amikor meg nem oldott szoftver- és hardver problémák miatt az FAA nem adta meg a zöld jelzést az engedélyeztetésre szolgáló próbasorozatra. A repülésvezérlés módosítását az FAA mellett az európai EASA is előírta, többek közt a MAX problémája okozta a fokozott hatósági szigort. De mostanra, miután három gép 650 felszállásból több mint 1900 órát teljesített, a Boeing közel került a type inspection authorization (TIA) elnyeréséhez, ami aztán már viszonylag egyenes utat jelez a típus légialkalmassági engedélyéhez is.

De addig: Szingapúr után a WH001 fogja végrehajtani a legkeményebb próbasorozatot, az alacsony és magas sebességek mellett végrehajtott felszállásokhoz, ehhez a gépet felszerelték a törzs alján kamerarendszerrel és farokcsúszóval. A WH002 lesz az alanya a jegesedési teszteknek, a WH003 pedig a kaliforniai Victorville légterében végez dinamikus terhelési teszteket. Mindezek végeztével az első példány átadását jövő évre tervezik.

Mind a 777X, mind az Airbus A350-1000, a cég jelenleg legnagyobb gyártásban lévő utasszállítója légibemutatókat is tart Szingapúrban, érdekes és ritkán látható a levegőben az indiai HAL Tejas, amely szintén repül, szintén megjelenik a közönség előtt, méghozzá a helyből fel- és leszállni képes B-verzióval a Lockheed F-35-öse. A földön is bőven lesz látnivaló, a Boeing részéről a C-17-es szállító, az F-15-ös és a P-8 Poseidon tengerészeti felderítő és tengeralattjáró-elhárító, ami ezeknek a tengerek-övezte kelet- és délkelet-ázsiai országoknak különösen fontos lehet.

Az Airbus a földön szintén jónéhány típust kiállít, ilyen lesz a kisebbik 900-as 350, megjelenik az eddig nem túl nagy számban eladott 330neo, az egykori CSeries A220, amelynek egyre nagyobb a sikere és tervezik a gyártás felpörgetését, a katonáknak pedig a német légierőtől hoz az európai cég látnivalót, egy A400-as szállítógépet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek