Sorra hagyják ott a tapasztalt pilóták a Rossziját

Az Aeroflot leányvállalatánál a kilépők nem értenek egyet bizonyos szakmai utasításokkal, keveslik a bérüket és elégedetlenek a munkakörülményeikkel.
A repülés jelenleg nem igazán Oroszország húzó közlekedési alágazata. A légitársaságok nemcsak a nyugati szankciók miatti repülőgép- és alkatrészhiánytól szenvednek, hanem a személyzet körében egyre növekvő elégedetlenséget is kezelniük kell. Elsősorban az Aeroflot leányvállalatáról, a Rosszijáról van szó, ahol a légiutas-kísérők – tiltakozásul – ezrével jelentenek beteget, a pilótafülke-személyzet pedig az értelmetlennek tartott előírások és az elégtelen fizetések miatt zúgolódik. Ezért a légitársaság rengeteg tapasztalt pilótát veszít, például azért, mert a kilépők nem értenek egyet azzal a gyakorlattal, hogy a statisztikailag jobb mutatók elérése érdekében egyre inkább az autoland folyamatot kell használniuk a megközelítés során, majd a landoláskor – ha nem így tesznek, számolhatnak a következményekkel…
A Rosszija persze a maga eszközeivel igyekszik orvosolni az időről időre fellépő pilótahiányt – a tapasztaltak helyére újonnan kiképzetteket vesz fel, akiknek egyrészt többnyire csak robotpilótával repülhetnek, másrészt szokatlanul rövid idő elteltével léptetik elő őket első tisztből kapitánnyá. Utóbbi már csak azért is véleményesnek tartott eljárás, mert például a kapitányság nem csupán rangot jelent, hanem tapasztalatot is feltételez: ők irányítják a repülési műveleteket és a pilótacsapatot, valamint a pilóta-hierarchia csúcsán állva kulcsfeladatuk van a szabályozási megfelelésben, együttműködnek a repülési hatóságokkal – és a kritikus döntéseket is ők hozzák meg.
Azok, akik távoznak a légitársaság kötelékéből, gúnyos éllel hangoztatják, hogy a Rosszija „személyszállító járatokat fenntartó oktatási intézménnyé” vált. Azzal vádolják a vezetőséget, hogy intézkedéseikkel csak súlyosbítják a helyzetet, ahelyett, hogy fizetésemelésekkel és jobb munkakörülmények megteremtésével megállítanák az elvándorlást.
A légitársaságnál azonban nem engednek: a senki sem pótolhatatlan elv jegyében fokozzák a pilótákra nehezedő nyomást, kizárták a fizetésemelés lehetőségét, továbbá egyértelművé tették, nem kívánnak felhagyni az autopilot gyakori használatát előíró gyakorlattal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!