Petőfi, répa, Szalkszentmárton

Vörös Attila   ·   2013.11.23. 16:35
IMG_7303__131122_Szalkszentmarton__M62057__400

Az idei répaszezon egyik kuriózuma a szalkszentmártoni réparakodás. Igaz eddig nem sok vonat volt, de ez a néhányszor kétezer tonna is végtelenszerese a korábbi évek forgalmának.

A Dunapataj–Solt–Kunszentmiklós-Tass (151-es) vonalat 1902-ben adták át, és mindig is tervezték a meghosszabbítását Kalocsán át Bajára. A hipotetikus vonalat 1956-ban át is adták, de sínek híján autóbuszokkal szolgáltattak... A Kunszentmiklós-Tass és Solt közti szakaszt az 1960-as évek elején átépítették, ma is azokon a vasbetonaljakon és síneken zötyög a havi egyszeri udj-s pályabejáró- és karbantartómenet.

Újra van élet Szalkszentmárton megálló-rakodóhelyen!<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: Vörös Attila)

A 151-es vasútvonalon 2007-ben ugyanis megszüntették a személyszállítást, pedig a régi szép időkben még nohabos és púposos fürdősvonatok is jártak erre Dunaföldváron át a Balatonra. Katonai szempontból is stratégiai fontosságú volt ez a vasút: a Budapestet elkerülő gyűrű egyik fontos elemeként teremtett összeköttetést Dunaújváros és a 150-es vonal között. Dunaújvárosnál híd persze nem volt a Dunán, de ha kellett volna, akkor pontonnal pótolták volna a dunaújvárosi kikötő és a Szalkszentmártonnál kiágazó vágány között, lásd alább.

A szomorú valóság mára az, hogy Solt után vörös tárcsa virít, az alsó szakasz vonattal járhatatlan a sok lopás, az elmaradt pótlás és karbantartás miatt. Ide már csak a permetező Unimog merészkedik, ami nem esik kétségbe, ha egyszer csak elfogy alóla a pálya. Az UDJ-vel nemcsak a pályát járják be, Solton néha megraknak pár köves kocsit, az anyagot pedig elszórják valahol a környéken. Olyan komoly pályafenntartási igény persze nincs, hiszen külön hír az, ha valami vonat egyáltalán a vonalra téved.

Szeptemberben ez megtörtént, az idei répakampányban Szalkszentmártonban is megraknak néhány vonatot cukorrépával. Életre kelt így a vonal egy rövid, 8 kilométeres szakasza, de már ez is valami! A répavonatok Kaposvárról Kelenföldön és Ferencvároson át jutnak el Kunszentmiklós-Tassra, ahol dízelgép veszi át a feladatot. A dízelmozdonyt Ferencváros vagy Kiskunhalas adja, klasszik Szergejről van szó, bár egyszer már Csörgő is húzta a rakott szerelvényt.

Érkezőben az üres szerelvény Szalkszentmártonba. Ezúttal Halas adta rá a gépet a szegedi 057-es Szergej személyében

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek