Szentes 125 éves vasútja

Fritz Gergely   ·   2012.09.30. 14:05
szentes_kk

Az évforduló alkalmából szeptember 24-én a szegedi Vasúttörténeti Alapítvány megemlékezést szervezett Kunszentmártonban és Szentesen. Az eseményre egy füzetet is kiadott az alapítvány, amelyben a helyi vasutasok, vasútbarátok a Szentes–Kunszentmárton vonal történetét foglalták össze. Kunszentmártonban Czuczi Mihály polgármester, valamint Fehér Péter, a Pályavasúti Területi Központ vezetője is beszédet mondott. Czuczi Mihály kihangsúlyozta, hogy folyamatos gazdasági növekedést napjainkban is csak a vasútvonalak korszerűsítésével lehet elérni. Az utak túlterheltek, rossz minőségűek, egyre nehezebb rajtuk közlekedni. Mint mondta, nagy eredmény, hogy néhány éve befejeződött a Szolnok–Szentes vasútvonal felújítása, majd rámutatott, hogy hamarosan a viharvert kunszentmártoni felvételi épület is megújul.

A megemlékezők a Kunszenmárton felé induló személyvonathoz igyekeznek Szentesen<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(a szerző felvételei)

Fehér Péter egy rövid bevezetőt tartott a vasútvonal építésének hátteréről. Kiemelte, hogy az utókor méltán lehet büszke Szentes egykori vezetőire, a vonal tervezőjére és az építkezés irányítójára, Fleischmann Józsefre. Fleischmann szakértelmének és kiemelkedő munkabírásának köszönhetően ugyanis a tervezettnél egy évvel korábban befejeződtek a munkálatok.

Fehér Péter a vasútvonal történetéről beszélt Kunszentmártonban

Szentesen Szűcs Lajos alpolgármester a város és a vasút szoros kapcsolatáról beszélt. Mint mondta, Szentes a vasútnak köszönheti ugrásszerű fejlődését, hiszen 125 évvel ezelőtt így kapcsolódott be az Osztrák-Magyar Monarchia vérkeringésébe.

A beszédek után a települések polgármesterei, egykori és jelenlegi vasúti vezetők megkoszorúzták a vonal centenáriumára készült emléktáblát. A szervezők ezt követően egy kisebb fogadásra invitálták a megjelenteket a szentesi állomás oktatási épületében. Itt Bede András pályamestert kérdeztük arról, hogy mivel magyarázható Szentes és a vasút szoros kapcsolata. Bede András rámutatott arra, hogy Szentes tipikus vasutasváros: a helyi vasúti dolgozók, vasútbarátok közösen ápolják a vasúti emlékeket, dokumentálják a csomópont mindennapjait, s foglalkoznak az ide befutó vasútvonalak történetével. Áldozatos munkájuknak is köszönhető, hogy sikerült megszervezni a 125 éves évforduló méltó megünneplését.

Az ünnepség Szentesen folytatódott

Kapcsolódó hírek

Vasút Ellátási lánc Nagyvasút Szállítmányozás

Eldőlt: megépülhet a zalaszentiváni deltavágány

iho/vasút   ·   2025.12.12. 12:00

A Swietelsky, a V-Híd és az R-Kord partnersége csaknem 12 milliárd forintot kér a kivitelezésért, aminek cirka felét a GYSEV fizeti uniós támogatásból, másik felét pedig az állami büdzsé állja. A fejlesztéssel a Metrans tervezett konténerterminálja is megvalósulhat, és értelmet nyerhet a Zalaegerszeg és Zalaszentiván közötti fantomkörforgalom.