Szibériai légi katasztrófa: jegesedés?

iho/repülés   ·   2012.04.03. 13:00
cim

Megkezdődött a vizsgálat a hétfőn Oroszországban szerencsétlenül járt ATR-72-es ügyében. Mint beszámoltunk róla, az UTAir légcsavaros-gázturbinás gépe a társaság Tjumeny-Szurgut járataként a tjumenyi repülőtér 21-es pályájáról szállt fel, de a küszöbtől mintegy 2,5 kilométerre egy havas mezőn ért földet, három részre tört és kigyulladt, a fedélzeten lévő 43 személy közül 31 vesztette életét, a súlyos sebesülteket helikopterrel szállították a tjumenyi kórházba.

Az orosz repülésbiztonsági hivatal, a MAK első hivatalos közlése az első helyszíni jelentésekkel ellentétben nem említ kényszerleszállást, viszont ugyancsak a szemtanúkkal szemben, akik füstöt véltek látni a hajtóműveknél, leszögezi, hogy a gép mindkét hajtóműve a becsapódásig rendben működött. A MAK által közölt adatokból azt lehet inkább érzékelni, hogy a pilóták valamilyen okból nem tudták a gépet a levegőben tartani. Az ATR mindössze 210 méterre emelkedett a felszállás után, a gép először 35 fokra jobbra dőlt, majd balra, földet éréskor a bedöntés szöge meghaladta az ötven fokot.

(fotók: EMERCOM, Tjumeny)

A repülésbiztonsági fórumokon a baleset első hírére felbukkant a jegesedés gyanúja. A repülőtér által kiadott meteorológiai jelentés legalábbis azt igazolja, hogy a mínusz egy fokos hőmérséklet, az ugyanilyen mértékű harmatpont, vagyis a párakicsapódás hőmérséklete, a magas páratartalom, illetve alacsony felhőzet erősen megnövelhette a jégképződés esélyét. A hideg felületekre, szárnyakra és vezérsíkokra lerakódó jég pedig rontja a szárnyak hordképességét, a kormányfelületek hatékonyságát.

Az Aviation Herald egyik fórumozója szerint a legfontosabb kérdés az, hogy a gép személyzete kért-e jégtelenítést felszállás előtt. A Flightglobal értesülése szerint a tjumenyi replőtér aligazgatója nyilatkozott erről, és azt állította, hogy a személyzet nem kért jégtelenítést.

Az Aviation Safety network adatbázisa szerint az ATR-72-esek első katasztrófája is jegesedési körülmények között történt az Egyesült Államokban, az American Eagle gépével, 1994. október 31-én Roselawn közelében. Ugyancsak „extrém jegesedési körülmények” között vesztette el a gép feletti uralmát az Aerocaribbean személyzete 2010-ben. A gép rövidebb, 42-es verziójának történetében is volt jegesedési körülmények között bekövetkezett katasztrófa, például 1987-ben egy olasz légitársaság Milánó–Köln járatán, és 2009-ben egy a Fedex által bérelt és az Empire Airlines által üzemeltetett ATR-42-essel Lubbock repterének megközelítésekor.

A gyártó cég közleményt adott ki a baleset kapcsán, ugyanakkor érthető mód nem bocsátkozott feltételezésekbe a baleset körülményeiről és lehetséges okairól. Részvétét fejezte ki az elhunytak hozzátartozóinak, és közölte: az MSN S332 gyártási számú ATR-72-es 1992-ben készült és 2008 augusztusától repült az UTAir flottájában.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Személyvonat siklott ki Lengyeltótiban

MÁV/iho   ·   2024.06.18. 10:20

A Desiro három tengellyel lépett ki a sínekről. A Kaposvár–Fonyód vonalon és a Helikon interrégióknál jelentős késéssekkel kell számolni. Az eseményhez a dombóvári segélyvonat vonult ki.

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.