Szinte nem is kell tankolni az Üstra flottáját

iho/zöldút   ·   2015.04.28. 08:45
ustra0

Újabb hét tizennyolc méteres csuklós Solaris Urbino autóbuszt vett át az Üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe AG, valamennyit az Allison H 50 EPTM hibrid rendszerével szereltek fel. A járműveket régi dízel modellek kiváltására szerezték be.

Az Üstra ma összesen huszonhét Solaris Urbino 18 típusú csuklós buszt üzemeltet Allison H 50 EP hibrid rendszerrel Hannoverben. A lakosok nagyra értékelik a sokkal alacsonyabb zajterhelést (fotók: Allison Transmission)

– Ezzel nagy lépést tettünk azért, hogy közelebb kerüljünk annak a célnak az eléréséhez, hogy környezetbarát és alacsony szénhidrogén-kibocsátású közlekedést valósítsunk meg buszainkkal – mondta Wilhelm Lindenbert, az Üstra igazgató tanácsának tagja. Január végén Hannover Opera terén mutatták be az új H18-generációs Solaris csuklós buszokat. A járművekbe Euro 6-os motorokat és Allison H 50 EPTM hibridrendszert építettek be. Azóta a hét busz a város 120, 121, 123 és 124-es jelzésű útvonalain teljesít szolgálatot. Ezeket az utakat a megállók közti rövid távolságok – körülbelül ötszáz méterre vannak egymástól a megállók – és az alacsony 18–22 kilométer per órás átlagsebesség jellemzi. Ilyen körülmények között jön csak ki igazán a különbség a hibridbuszok és a dízelek között.

– A hibridek akár harminc százalékos üzemanyag-megtakarítást is elérnek. Ebből kiindulva majdnem harmadával kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a nekik megfelelő dízel járművek. Sokkal kisebb a zajterhelésük is – mondta Hubert Nawa, Üstra busz divíziójának flotta-menedzsere.

Az új, tizennyolc méteres Solaris csuklós buszok az Allison hibridrendszerrel akár harminc százalék üzemanyagot is megtakaríthatnak

Az Allison H 50 EP rendszer egyedülálló, két-módozatú, párhuzamos hibrid felépítésű, amely két 75kW-os (100 HP) elektromos motor-generátor által szállított nyomatékot, valamint egy 204 kW-os (278 HP) Cummins ISB6.7 E6 280B dízel motor nyomatékát vegyesen hasznosítja. Az elektromos motorok jelentősen hozzájárulnak a buszok indításához, a dízelmotorra kevésbé hagyatkozva állítják elő a szükséges erőt és nyomatékot.

– Az Allison-váltóval felszerelt buszok lágyan indulnak és rázkódásmentesen gyorsulnak – az utasok számára ez különösen komfortos utazást tesz lehetővé – mondta Nawa. Az Üstra először 2008-ban tesztelt tizennyolc méteres Solaris Urbino csuklós buszokat Allison H 50 EP hibrid rendszerrel. 2011 szeptemberében tíz busszal bővítették a flottát, majd további kilenc Allisonnal felszerelt hibrid busz érkezett 2013-ban. Ez a húsz Solaris Urbino busz már összesen mintegy három millió kilométert tett meg, naponta pedig hozzávetőleg 19 ezer utast szállít.

A Solaris Urbino 18 típusú csuklós buszok mindegyikébe ilyen Allison H 50 EP hibridrendszert szereltek

– Nem volt említésre méltó problémánk a hibridek vezetésével – jegyezte meg Hubert Nawa. – Nagyon jó tapasztalataink vannak az Allisonnal felszerelt Urbino buszokkal, és igazán nagyra értékeljük, hogy magas a rendelkezésre-állási mutatójuk is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek