Szomszédoló testvérpár: osztrák 1216-osok a cseh pályákon

Kovács György   ·   2014.01.16. 07:45
00

A hazai szenzáció, a Déli Vasút 109-es vasparipája mellett a bergheimiek a modern korszak gyűjtőire és egy kicsit a szomszédokra is gondoltak, hiszen két olyan 1216-os is debütált, amelyek mindennapos vendégek a prágai főpályaudvaron.

Az újdonságkatalógusban egy oldalon szerepelt a 1216 218 és az 1216 219-es négy áramszedős Nagy-Taurusz. Ritkaság, hogy egy modellgyár ugyanabból a járműtípusból két szomszédos pályaszámot vegyen fel a palettájára. Az okot inkább a nagyvasúti járművek történetében keressük.

A képre kattintva galéria nyílik<br>(a szerző felvételei)

A 21100 és a 21101 gyári számú villamos gépek 2006-ban kerültek az ÖBB állagába. Kezdetben ES 64 U4-C alváltozatként (német–osztrák–cseh–szlovák vonalakra alkalmas) dolgoztak, majd 2007 áprilisától Prágát Ljubljana váltotta úti célként, így a mozdonyokat ES 64 U4-B alváltozattá (német–osztrák–szlovén vonalakra alkalmas) átépítették. Mivel az 1216-osoknál a pályaszámokban szereplő háromjegyű sorszámok első számjegye meghatározza az altípust (0=A, 1=B, 2=C), ezért a mozdonyok 1216 118 és 1216 119 pályaszámokat kaptak. Hat évvel később a mozdonyokra ismét az osztrák–cseh viszonylatokban volt szükség, ezért azokat átalakították és visszakapták az első pályaszámukat. Az 1216 218-as bár nemzetközi expresszek élén gyakori vendég, ennek ellenére az ÖBB teherszállító cégére utalva Rail Cargo Carrier logót kapott. A testvér 219-es festése 2013 tavaszán érdekes fordulatot vett: RailJet kosztümöt és a „Spirit of Praha” nevet kapott, az oldalán a 2014-ben induló Prága–Bécs–Graz CD-ÖBB közös üzemeltetésű RailJetet promotálva.

A nagyvasúti előzmények alapján érthető, hogy a bergheimiek választása miért pont ezekre a mozdonyokra esett. Egyébként is: a Najbrt kösztümű 1216-os már közlekedik a két főváros között, a szintén cseh standardnak megfelelő Railjet szerelvényeket a modellgyárak is felvehetik a kínálatukba.

A két mozdonyhoz illő gördülőállomány miatt kicsit gondban vagyunk, ugyanis napjaink fehér-szürke-vörös osztrák Z kocsijait korábban a Roco és az A.C.M.E. is gyártotta, de jelenleg a beszerzésük nehézségekbe ütközhet. Elérhetőség szempontjából a Roco RailJet szerelvénye a legegyszerűbb, de nem a legolcsóbb választás.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek