Teherszállító drónt tesztel a szlovén Pipistrel

A hibrid Nuuva V300-at akár négyszáz kilónyi rakomány szállítására tervezték.
Eve, Archer, Joby, Wisk, Beta – a függőlegesen fel- és leszálló, elektromos repülőeszköz (eVTOL) kifejlesztésében és tanúsítványának megszerzésében érdekelt cégek névsora jelzi, a szlovénok nincsenek egyedül a piacon. Ezek az autonóm légijárművek a polgári repülésben és katonai alkalmazásokban is használhatók, ám a szóban forgó eszközöket legelőször a légi áruszállításban emelték a magasba. Az alapvetően az ultrakönnyű repülőgépek szakértőjének tartott, a Velis Electrót, a világ első, tisztán elektromos meghajtású, a repüléshez szükséges tanúsítványokat megszerző repülőgépét megépítő Pipistrel azonban már utat választott.
A közelmúltban zárult párizsi légiszalonon a nagy nyilvánosságnak is bemutatott Nuuva V300 ugyanis nem tisztán elektromos, hanem hibrid hajtású. Pilótája természetesen nincs, a kezelői egy földi irányítóközpontból felügyelik a repülést. A Nuuvát éppen úgy a felnyitható orrészen keresztül lehet berakodni, mint az Antonov An-124 vagy a Boeing 747 F teherszállító repülőgépeket.
A függőleges manőverezést lehetővé tevő nyolc, elektromos meghajtású légcsavar közül hat a némileg a hidroplánok úszótalpaira emlékeztető felületeken kaptak helyet. Az E811 típusú e-motorok ugyanazok, mint amiket a Velis Electrókon is rendszeresítettek. A vízszintes repülésről viszont egy hagyományos meghajtású, a Nuuva törzsén, hátul elhelyezett légcsavar gondoskodik.
A drón 11,3 méter hosszú, ebből a törzs önmagában 9,3 métert tesz ki. Az alsó első szárny és a felső hátsó szárny fesztávolsága egyenként 13,2 méter. A raktér térfogata három köbméter, és három euroraklapot képes befogadni, ezeket egy targonca tolja fel egy beépített sínen. A Nuuva várható maximális felszállótömege 1700 kilogramm lesz, hasznos teherbírása rendszerint háromszáz, maximálisan 408 kilogramm. Az üzemanyagot a raktér falaiban kialakított, legfeljebb négy tartályban tárolják. Avgas repülőgép-üzemanyaggal, vagy egyszerűen magas oktánszámú, a személyautókban is használatos benzinnel üzemelhet, maximális utazósebessége 220, üzemanyag-takarékos módban pedig 165 kilométer/óra, legfeljebb hatezer méteres magasságban. A Pipistrel a jellemző hatótávolságot (plusz 30 perc tartalék) 556, a maximálist (plusz 30 perc tartalék) pedig 1111 kilométerben adta meg. Sőt, amennyiben egy ügyfél mindössze ötvenkilónyi rakományt szeretne szállítani, a hatótávolság akár 2500 kilométerre is növelhető.
Párizsban a gyártó egy röpképtelen makettet állított ki – a projekt kétségtelenül némi késésben van, mert a szlovénok korábban a Nuuva V300 szolgálatba állítását 2023 második felére tervezték. A prototípus azonban már a levegőbe emelkedett, de csak függőlegesen repülésekre alkalmas, a belső égésű motort még nem építették be a légijárműbe. A tesztek az olaszországi Goriziában zajlanak, és, ha minden jól megy, még az év vége előtt áttérhetnek a vertikális repülési műveletekről a horizontálisakra is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!