Hová tűntek az égről a Belugák?

Az Airbus különleges teherszállító repülőgépei július vége óta nem emelkedtek a magasba. Ennek oka: a fermeture estivale.
A hat Airbus Beluga XL jobbára a következő útvonalakat repüli: Saint-Nazaire–Hamburg-Finkenwerder, Toulouse–Bordeaux, Chester–Bréma, Toulouse–Madrid és Nantes–Hamburg-Finkenwerder. Azaz repülőgép alkatrészeket szállítanak oda-vissza az Airbus európai gyárai között. Július 25-e óta azonban az összes XL a földön parkol. De mégis, miért?
A magyarázat egy francia sajátosság, a fermeture estivale, vagyis a nyári szünet. Tízből hét francia munkavállaló júliusban vagy augusztusban tölti hosszabb idejű, rendes évi szabadságát. Ennek következményeként például Párizs lakossága csaknem egyötödével csökken ebben az időszakban. Annak idején a nagy iparvállalatok is nyári szünetet tartottak, és jóllehet, manapság ez már nem általános gyakorlat, viszont még az Airbusnál is akadnak olyan időszakok, amikor bizonyos telephelyek és összeszerelő sorok nem működnek. És pontosan ez az oka annak, hogy az Airbus Beluga XL-ek sem aktívak ebben az időszakban.
A hat Airbus Beluga XL (Airbus A330-743 L), az öt Beluga ST (A300-600 ST) utódja. A 63,1 méter hosszú és 50,5 tonna hasznos teherbírású XL harmadannyi idő leforgása végez adott mennyiségű A320-as alkatrész szállításával, mint a Beluga Super Transporter (ST), és mivel többek között két A350 XWB szárnyat képes magával vinni egy helyett, a nagy hatótávolságú, szélestörzsű utasszállító repülőgép alkatrészeinek mozgatásával az elődhöz képest kilencszer gyorsabban végez.
Az első Airbus Beluga XL 2018. július 19-én emelkedett először a magasba a franciaországi Toulouse-Blagnac repülőtérről. A repülőgépgyártó saját légitársasága, az Airbus Transport International harminc évig kívánja a típust üzemeltetni.
(fotó: Airbus)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!