Telítsd, amíg lehet!

A kreozot olajszerű folyadék, amelyet bükkfakátrányból állítanak elő: lúggal rázogatják az alapanyagot, majd kioldódik belőle a többféle benzolszármazék. Ezek a gyűrűs szénhidrogének alkotják ugyanis a kreozotot. Nem egy bőrápolószer, hanem kitűnően alkalmazható gombavédelemre. A talpfák, világítási faoszlopokat ugyanis valamivel kezelni kell.
A fa kitűnő építőanyag, de egyet nem szeret: a változatosságot. A dalmáciai fatörzsek már nyolcszáz éve tartják fenn Velence városát, jóllehet ma már beköszöntött a süllyedés. Több mint háromszáz éve álló fatemplomokat láthatunk Kelet-Szlovákiában vagy a Szentendrei Skanzenban. A kulcs: a fa vagy állandóan vízben legyen, vagy pedig állandóan levegőn, az ettől eltérő felhasználás a fa rohadását, idő előtti tönkremenetelét okozhatja.

A vasútépítések során is bizonyította a fa, hogy szükséges és kitűnő építőanyag, csak a kezdeti élettartamával nem voltak elégedettek: a gombák és a néhol vízben ázó, néha csontszáraz környezet gyorsan leamortizálta a talpfákat. A vasúttársaságok emiatt elkezdték őket telíteni: nagy nyomás alatt olajjal vagy kátránnyal locsolták, amelyet szépen szívott a fa magába. Ez az eljárás duplájára növelte a faépítőelemek életkorát.
A benzolszármazékok nem élvezetei cikkek, sőt mérgezőek: légzésleállást, vagy hosszú távon leukémiát is okozhatnak. Természetesen akkor, ha bekerülnek a szervezetbe. De ezek a hatások a talpfáról vízbe mosódva is élnek, tehát veszélyeztetik a vizeket és azok élővilágát. Emiatt tartotta szükségesnek az Európai Unió, hogy közösségi szabályozást adjon e kérdésre, akkor ugyanis egyenlő mércével kell megmérni az egész unióban a kreozotokat. A vizsgálat lezárult és hősünket besorolták. Figyelembe vették, hogy nehezen vagy csak túlságos anyagi teher árán lehetne kiváltani, de a forgalmazó csak kifejezett engedéllyel árulhatja majd 2013. május elsejétől. Ez az árát is megnövelheti, reméljük nem emiatt fognak beépíteni telítetlen talpfákat kisvasútra.
