Teljes a Csalagút mobil-lefedettsége

iho   ·   2014.07.03. 12:15
00kicsi

A déli, francia–brit irányú járatban már 2012 júliusa óta használják a technológiát, de a teljes infrastruktúrát csak mostanra sikerült kiépíteni. Az utasok így már a föld alatt is korlátlanul használhatnak mobiltelefont vagy tabletet.

Az alagút és az üzemelés

A világ leghosszabb víz alatti alagútjaként számon tartott Csalagút 50,45 kilométeréből 37,8 fut a La Manche alatt a franciaországi Sangatte és a Brit-szigeten fekvő Shakespeare-szikla között. Habár a Japánban található Szeikan vasúti alagút teljes hossza nagyobb (53,8 kilométer), a Honsú és Hokkaidó szigeteit összekötő, víz alatti szakasza mindössze 23,3 kilométer. A Csalagutat naponta több mint háromszáz személy-, kamionszállító és tehervonat használja. Az eddigi rekord 453 szerelvény 24 órán belül. Csúcsidőben hárompercenként követik egymást a vonatok.

Összehasonlításképpen, a párizsi RER-rendszerben kétpercenként járnak a vonatok, de azok csak 225 méter hosszúak, mindössze 200 tonnásak, és legfeljebb százzal mehetnek. A Csalagútban közlekedő Eurotunnel Shuttle-vonatok 800 méteresek, sebességük pedig 140 kilométer per óra. A Csalagút sínjein évenként körülbelül 110–120 millió tonna gördül végig.

(forrás: times.co.uk)

Kapcsolatban a déli alagútban

Annak érdekében, hogy megfeleljen az előírásoknak, a Csalagutat üzemeltető Eurotunnel Group a rádiókommunikációs infrastruktúra (GSM-R) rendszer fejlesztése mellett döntött, A projekt egyik részét képezte az utasok mobilkommunikációjának (GSM-P) kiépítése. A szerződéses megállapodást 2009 decemberében írták alá a pályázaton győztes Alcatel-Lucenttel. A kontraktus lehetővé tette a GSM-P fejlesztését, amelynek köszönhetően brit és francia mobilszolgáltatók is lehetőséghez jutottak arra, hogy a Csalagúttal tovább bővítsék országos hálózatukat, mobilszolgáltatást kínálva az utasoknak is (2G/GSM és 3G/UMTS). Az Eurotunnel Group és a francia mobilszolgáltatók (Orange, SFR, Bouygues Telecom) már a 2012-es londoni nyári olimpia előtt elindította a mobiltelefon- és internet-szolgáltatást a Csalagút déli járatában. A hangkommunikáció magas minőségén és az adatátviteli sebességen még a szolgáltatók is meglepődtek.

Hogyan működik a rendszer?

A fedélzeti információs- és hangközvetítő rendszer 3G-s mobil adatátviteli szolgáltatásának köszönhetően az utasok az utazásuk ideje alatt végig kapcsolatban maradhatnak. Az Eurotunnel Group vezetése a Csalagutat technológiai szempontból versenyelőnyben szeretné látni. Jóllehet, a félórás utazás rövid, mégis megnyugtató érzés, ha nincsenek zavaró tényezők. A 2G és 3G GSM-P telefonrendszer aktív és passzív összetevőkből áll, előbbieket a 750 méterenként találhatók optikai átjátszók, utóbbiakat a sugárzó- és száloptikai kábelek jelentik. A technikai kihívást az jelentette, hogy a különböző rádiófrekvenciákat úgy kalibrálják be az alagutakban, hogy azok ne zavarják egymást, miközben a rádiójelek optikai üvegszálakon keresztül haladnak. A francia és brit nemzeti rádiós előírásokkal összehangolt kezdeti ötlet az volt, hogy a francia telekommunikációs vállalatok az alagutak francia felét, a brit vállalatok pedig a brit felét fedjék le, ám a két nemzet telekommunikációs szolgáltatóival való egyeztetések után úgy döntöttek, hogy az egyik ország az egyik, míg a másik a másik járatot kapja meg, elkerülve így az alagutak közepén szükséges szolgáltatóváltást. Az „országonként egy alagút” megoldás következtében a déli alagút a francia, az északi pedig a brit szolgáltatók területe lett. Ez a sajátos megoldás a brit és francia távközlést szabályozó hatóságok (Ofcom, valamint ARCEP/ANFR) engedélyével jöhetett létre.

A Csalagútban történő mobilfrekvenciák közvetítése-továbbküldése a vasúti alagutak közvetítő kábel általi rádiós lefedettségére épül, amin osztoznak a GSM-P és GSM-R rendszerek. Az egész rendszert optikai átjátszók/üvegszálak táplálják, melyek továbbítják a jeleket a szolgáltatók Sangatte-nál és a Shakespeare-sziklánál elhelyezett rádió-berendezéseitől (BTS). A megvalósítás azért is jelentett valódi kihívást, mivel az Eurotunnelnek a telekommunikációs cégeket közös projekt köré kellett összegyűjtenie, valamint speciális engedélyeket is kellett szereznie a brit és francia távközlési szabályozó hatóságoktól. Ez a projekt műszaki értelemben is valódi áttörést jelent, mivel 2G vagy 3G-szolgáltatás csak nagyon kevés vasúti alagútban van egyáltalán, nemhogy egy 50 kilométer hosszúságúban.

Még a párizsi metróhálózatnak sincs olyan lefedettsége, mint a Csalagútnak!

(forrás: wikipedia)

Kapcsolat az északi alagútban

Mivel a cél az utasok által használható szolgáltatások továbbfejlesztése, az üvegszálas GSM-P közvetítőrendszernek köszönhetően a Le Shuttle és a nagysebességű vonatok utasai a Csalagútban is olyan minőségben telefonálhatnak vagy internetezhetnek mobiltelefonjaikkal, mint ahogy arra a felszínen van lehetőségük. A kezdeti 2G-s és 3G-s szolgáltatásokat követően a Vodafone és az EE a jövőben a 4G-t is be akarja vezetni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek