Tíz spanyol cég fogott össze, hogy nagy sebességű hidrogénvonatot fejlesszenek ki
A projekt főszereplője, a Talgo szerint tíz spanyol cég egyesíti erőit annak érdekében, hogy a Hympulso-projekt keretében nagy sebességű, hidrogénből nyert energiával működő motorvonatokat hozzanak létre.
Van új a nap alatt: tíz spanyol vállalat fogott össze, hogy a világon először alkossanak meg hidrogén üzemanyagcellás hajtásláncot egy nagysebességű vasúti járművön. A Hympulso-projekt részeként a cégek a Talgo annak idején a spanyol nemzeti vasúttársaság, a Renfe megrendelésére kifejlesztett 250-es típusán alkalmazható technológiai kittet dolgoznak ki, amely lehetővé teszi a vasúti hálózat teljes egészén a megújuló forrásból előállított energiával történő közlekedést.
A cél érdekében a nyomtávváltásra képes Talgo 250-es vonófejeit alakítják át – a Talgo fő parnerei: az energetikai fejlesztésekben jártas Golendus cégcsoport, a megújuló energiaforrások hasznosításán fáradozó, reverzibilis konvertereket gyártó Ingeteam, a kőolaj- és gázipari óriás Repsol, a technológia korlátok lebontásában jeleskedő Sener és az Optimus3D (hatékony és feltartható alapanyagok felhasználása). A projekt sikere esetén sosem volt komplex képességű vasúti jármű jön létre: egy automatikusan nyomtávot váltó, akár nagysebességű, akár hagyományos hálózaton közlekedni képes, billenőszekrényes, ha van, akkor felsővezetékről táplált, ha nincs, akkor a hidrogén-üzemanyagcelláiból erőt merítő HSV-vonat.
Az ugyancsak a Talgo vezette, a spanyol Megújuló Hidrogén Innovatív Értéklánc- és Tudásösztönző Program részeként indult Hympulso-kezdeményezés eddig hat és félmillió eurós támogatásban részesült: a pénz az Európa Uniótól érkezett a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz elnevezésű válságalapból, amely összesen 700 milliárd euróval támogatja a tagállamok a járvány utáni talpraállását és a klímavédelmi váltást. A Hympulso átfogó tervet hajt végre: aktiválja a teljes megújuló hidrogén értékláncot a vasúti rendszerben, az előállítástól a felhasználásig. A kezdeményezés keretében nem magányos harcosként fog egy társaság a megoldásokkal kísérletezni, hanem közösen valósítják meg a – mobil és statikus – hidrogéntöltő-állomásokat. A prototípus mobilt a Repsol, a statikust a Golendus készíti.
Spanyolországban nem ez az első összefogás a hidrogén-technológiára alapozott vasúti közlekedés alapjainak lerakására: tavaly nyáron – csak akkor járműgyártó oldalról a CAF volt érdekelt – sikerrel teljesítette nyílt hozzáférésű vasúti pályán az első tesztjét a Cívia-járműcsaládhoz tartozó demonstrátor motorvonat.
A technológia elterjedésének ugyanakkor gátat szab, hogy a kellően funkcionális hidrogént megújuló (nap, szél, geotermikus és biomassza) energiából, illetve nem megújuló, de alacsony szén-dioxid-tartalmú nukleáris energiából lehet előállítani. Vagyis a zöld hidrogén-technológia szűk keresztmetszete jelenleg az energia, és majd akkor áll rendelkezése kellő mennyiségben előállított zöld hidrogén, ha a célra lesz elegendő zöld áram is. Eddig az Alstom, a Stadler és a Siemens állt elő a maga piacképes (de a vasútijármű-piacot még nem meghódító) hidrogénvonatával.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!