Tizenegy légitársaságot érintett a Boeing 737 MAX 9-esek repülési tilalma
Az amerikai United légitársaságnál több hiányosságot, egyebek mellett kilazult rögzítéseket találtak az átnézett Boeing 737 Max 9-es gépeken. Korábban az Alaska Airlines hasonló típusú gépéről a levegőben levált egy oldalpanel.
A United közlése szerint az érintett ajtópanelre vonatkozó vizsgálat során megerősítettek egyes rögzítéseket. Ezt megelőzően az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (Federal Aviation Administration, FAA) rendelte el a típus – amit az United, az Alaska Airlines és néhány külföldi légitársaság tart forgalomban – repülési tilalmát.
Mint ismeretes, az Alaska Airlines Boeing 737 MAX 9-ese Portlandből indult kaliforniai úti cél felé pénteken este, amikor néhány perccel a felszállás után, csaknem ötezer méter magasságban a vészkijáratként szolgáló panel kiszakadt az üléssor mellett, jókora nyílást hagyva a jármű törzsén. Ezt követően hirtelen nyomáscsökkenés következett be, ami a beszámolók szerint több tárgyat kiszippantott, többek között mobiltelefont és ruhákat. Ezt követően a pilóták visszafordultak Portland repülőterére, ahol a gép biztonságosan landolt. A balesetben senki nem sérült meg. Az esetben érintett gép szinte teljesen új volt, alig két hónapja állt forgalomba.
Az amerikai hatóságok egy családi ház kertjében találták meg a repülőgép vészkijárat-paneljét. A Boeing, és a géptörzset építő Spirit AeroSystems részvényeinek árfolyama a New York-i értéktőzsdén az eset utáni első kereskedési napon, hétfőn kilenc, illetve 11,1 százalékot esett. Nem ez volt az első eset, hogy probléma volt a MAX-okkal.
A világszerte forgalomban lévő több mint kétszáz MAX 9-est üzemeltető tizenegy légitársaság közül a United Airlines és az Alaska Airlines indítaná a típussal a legtöbb menetrend szerinti járatot januárban, szám, szerint 13 ezret. Ám a FAA január hatodik bejelentette, hogy a gépeket azonnal ellenőrzésnek kell alávetni, mielőtt ismét a levegőbe emelkednének, ezért az említett járatszám elmarad a tervezettől.
A 737 MAX 9 a MAX-család a népszerű MAX 8 és a várva várt MAX 10 közé belőtt második legnagyobb befogadóképességű változata. Nagy széksűrűségű elrendezésben akár 215 utast is szállíthat, de a légitársaságok többnyire megelégednek a 193-mal.
Összesen 215 MAX 9 repült az elmúlt harminc napban. A típus üzemeltetői:
- Aeromexico,
- Air Tanzania,
- Alaska Airlines,
- Copa Airlines,
- Correndon Dutch Airlines,
- flydubai,
- Icelandair,
- Lion Air,
- SCAT Airlines,
- Turkish Airlines és
- United Airlines.
Ebből a tizenegy légitársaságból nyolcnak van menetrend szerinti járata. Tervezetten a legtöbbet a chicagói székhelyű United Airlines indítaná ebben a hónapban (7951), majd a Seattle-ben bejegyzett Alaska következik 5082-vel. A harmadik és a negyedik a Copa, illetve az Aeromexico (2603, 2437). Az összjáratszám: 19 ezer 528, ám a típus kényszerű kivonása a forgalomból ezt a számot a hónap végére erősen módosítja.
A vészkijárati ajtó, amely az oregoni felszállás után kiszakadt, deaktivált ajtó volt. Minden MAX 9-en megtalálható arra az esetre, ha a légitársaságok a korábban említett sűrű székezés mellett döntenének. Az ajtót a 737 MAX 8-200 és 737-900ER változatok is megkapják.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!