Tolatós minidízel Kanadából

iho   ·   2014.04.30. 07:55
400px_tractivepower_tp56

A vancouveri cég az apró járművet elsősorban az iparvágányi tolatómozgásokra, kocsirendezésekre hozta létre EMD-alapokon. A TP56 egyik nagy érdeme, hogy könnyen beszerezhető, szabványméretű ipari és vasúti alkatrészek felhasználásával épült meg, ennek következtében szükség esetén helytől függetlenül bárhol lehet javítani, nem kell megfelelő karbantartóbázisra vontatni, így a javítás-karbantartás időigénye is sokkal kevesebb lehet.

A kanadai TractivePower agilisra és könnyen üzemeltethetőre építette meg háromtengelyes tolatódízelét<br>(forrás: Railway Gazette)

A Zöld Kecskével indultak

A Kanada délnyugati részén, a Csendes-óceán partján található Brit Columbia tartomány székhelyén, Vancouverben székelő TractivePower Corp-ot 2010-ben az a Frank Donnelly alapította, aki a RailPower Technologies Green Goat (Zöld Kecske) elnevezésű hibridmozdonyát is megtervezte, és akinek a nevéhez harmincnál is több szabadalom köthető – írja a Railway Gazette.

A prototípus TP56 mozgásához a Caterpillar 375 lóerős, C9 típusú, turbófeltöltésű dízelerőforrása biztosít energiát, 250 kilonewton vonóerő mellett. A nyolcvantonnás mozdonyt fel lehet szerelni plusztömeggel, a nagyobb tengelynyomással 290 kilonewton vonóerő is elérhető. Az EMD három D77 típusú vontatómotorja negyven kilométer per órás sebességre képes felgyorsítani a kis tolatómozdonyt, amihez igény szerint másfajta dízelerőforrás is kérhető, a megrendelő igénye szerint 300–800 kilowatt teljesítménytartományban.

A mindössze 9,8 méter hosszú minidízelt egy EMD SD40-es dízelgép jócskán megrövidített vázára építették fel. A mozdonyszekrény alatt az EMD háromtengelyes HTC forgóváza mozog, amelynek köszönhetően a legkisebb bejárható ívsugár ötvenhárom méter lehet. A jármű normális méretű vezetőfülkével rendelkezik, amibe igény szerint klímaberendezést is beszerelnek. A mozdonyvezető munkáját az amerikai vasúti szövetség (AAR) szabványának megfelelő vezetőállás könnyíti. A kis mozdonyt akár rádió-távirányítással is fel lehet működtetni. A gyártó brosúrája szerint a TP56 induló ára – konfigurációtól függően – 575 ezer dollár, ami a kategóriában igen versenyképesnek számít.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Öreg Dácsiával a Jászságba

Harmati Marcell   ·   2025.05.17. 15:00

Még nincs programja június 7-ére? Szeret utazni, és fényképeket készíteni, esetleg felelevenítené a 80-as, 90-es évek mellékvonali utazásait? Az idei nyár első szombatján most megteheti mind a hármat egyszerre!

Vasút Nagyvasút

Két Vectront rendelt a CER Cargo Group

iho/vasút   ·   2025.05.17. 09:00

A Siemens-mozdonyok 2026 decemberében érkeznek, és várhatóan meghatározó szerepet játszanak majd a Duna-folyosón, valamint Kelet-Európa több országában zajló határokon átnyúló szállításokban.