Továbbra is hiány van Európában a kamionsofőrökből

iho/közút   ·   2025.06.24. 12:00
waberers

A Waberer’s Csoport a kihívásokra komplex válaszokat ad: átalakította üzleti stratégiáját, bővítette szolgáltatási portfólióját, optimalizálta flottáját és erősen fókuszál a sofőrök megtartására is, nemcsak közúti, de immár a vasúti szegmensben is.

Európa-szerte a fuvarozási és logisztikai ágazatban nem csupán a kamionsofőr-hiány okoz gondot, hanem a szakképzett járművezetők utánpótlása is minden területen nehézkes, így például a vasúti szállításokban is.

A Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) jegyzett, komplex logisztikai szolgáltatásokat nyújtó régiós nagyvállalat közleményéből kiderül, az utóbbi években nagyon gyakran előkerült az európai sofőrhiány, amely a logisztikai ágazat, ezen keresztül a szektorral együttműködő bármilyen ágazatban érdekelt vállalat termelékenységén és jövedelmezőségén is nyomot hagyott. Ennek megfelelően kulcskérdés lett a sofőrök megtartása.

Multimodális irányba nyit a Waberer’s

Az utóbbi időszakban a Waberer’s Csoport a hagyományos közúti fuvarozás mellett erőteljesen fejleszti multimodális szolgáltatásait, beleértve a vasúti szállításokat is. Ennek megfelelően a cégcsoport ma már mozdonyvezetőket is foglalkoztat. A vasúti szállításban is jelentős járművezető-hiány tapasztalható Európában: az uniós Vasúti Ügynökség (ERA) adatai szerint a tagállamok több mint ötven százalékában kritikus mértékű a mozdonyvezetőhiány, a jelenlegi állomány jelentős része pedig ötven év feletti, miközben a fiatal utánpótlás aránya elmarad az igényektől.

Európa fuvarozási szektora is komoly kihívásokkal néz szembe a teherautó-sofőrök egyre súlyosbodó hiánya miatt. Az International Road Transport Union (IRU) ágazati szakmai szervezet tavalyi felmérése szerint az Európai Unióban, Norvégiában és az Egyesült Királyságban már több mint 233 ezer sofőr hiányzik, ha pedig nem lesznek jelentős intézkedések, ez a szám 2028-ra elérheti a 750 ezer főt. Az ágazatban dolgozó sofőrök átlagéletkora 47 év és egyharmaduk már betöltötte az 55. életévét, így a közeljövőben sokan nyugdíjba vonulnak. Ezzel szemben a fiatalok, különösen a 25 év alattiak aránya rendkívül alacsony, alig haladja meg az öt százalékot. A nők aránya az európai teherautó-sofőrök körében szintén alacsony, mindössze négy százalék. A legmagasabb arány Németországban van, ahol a sofőrök több mint hét százaléka nő, Romániában ez az arány 6,1, míg Franciaországban 4,5 százalék.

Az egyre súlyosbodó munkaerőhiány miatt az európai országok egyre több külföldi munkavállalót vonzanak: 2023-ban több mint 42 ezer munkavállalási engedélyt adtak ki, míg 2019-ben ez a szám mindössze 14 ezer volt. Ez jól mutatja, hogy a sofőrhiány egyre nagyobb kihívást jelent, és az európai gazdaságra gyakorolt hatásai is egyre súlyosabbá válnak.

Optimalizáció és tudatos bővítés

A munkaerőhiány közvetlen következménye, hogy a vállalatok csaknem ötven százalékénak a termelékenységét fogja vissza ez a helyzet, míg 39 százalékuk bevételkiesést tapasztal. Az európai cégek több mint hetven százaléka már most különféle ösztönző intézkedéseket alkalmaz, hogy megtartsa és vonzza a sofőröket, például teljesítményalapú jutalmakat és magasabb béreket kínál.

A szállítmányozás, a logisztika és a fuvarozás határon átnyúló tevékenység, így a Waberer’s Csoport is látja a kialakult helyzetet. A cég is szeretné vonzóbbá tenni a kamionos munkát, ennek egyik része, hogy komoly juttatási csomagot és fejlődési, továbbképzési lehetőséget kínálnak a teherautó- és kamionsofőröknek. Ennek értelmében célzott lépéseket tettek: minimalizálták az üresjáratokat és ezzel párhuzamosan újraindították a flotta- és sofőrszám optimalizálását. A cégcsoport saját autósiskolát hozott létre a járművezetői utánpótlás érdekében, ahol a C, CE, GKI képzéseken túl már idegennyelvű GKI és raktári gépkezelő képzések is zajlanak. A képzéseket ösztöndíjprogrammal támogatják. A Waberer’s tudatosan építi nemzetközi toborzási jelenlétét. Magyarország mellett Szerbiában, Romániában, Lengyelországban is aktívak, emellett harmadik országok felé is nyitnak, hogy garantálják a folyamatos munkaerőellátást. Több nemzetiségű sofőrök dolgoznak a cég kötelékében, azonos elbírálás és támogatás mellett.

A fizetés csak egy része a képletnek

A Waberer’s-nél a megtartási stratégia nem kizárólag a bérezésre épül. A jogosítványok és képesítések megszerzésének támogatása mellett a vállalat nagy hangsúlyt fektet arra, hogy valódi, kétirányú párbeszéd alakuljon ki a vezetők és a járművezetők között. Ezt szolgálja a cég által működtetett visszacsatolási fórum, az úgynevezett Bizalom vonal is, ahol a sofőrök javaslatait, visszajelzéseit valós intézkedések követik, hiszen nem csak „meghallgatják őket”, hanem ténylegesen beépítik a tapasztalatokat a működésbe. A vállalat vezetőit is tudatosan érzékenyítik a sofőrmunka mindennapi kihívásaira. A vezetőség személyesen is egyeztet a gépkocsivezetőkkel és az itt elhangzó tapasztalatokat, kéréseket a cégcsoport a gyakorlatban is figyelembe veszi. A sofőrök komfortérzetének növelése érdekében a Waberer’s emellett Európa egyik legfiatalabb flottáját üzemelteti.

Írásunk a Waberer's Csoport céges közleménye alapján készült.

(Nyitóképünk forrása: Waberer's Csoport)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek