Transzszibériai Szállítások Koordinációs Tanácsa: Záhony legyen a kapu!
Az Ázsia és Európa közötti, a transzszibériai útvonal igénybevételével megvalósuló vasúti fuvarozások volumenének növelésére és koordinálására hivatott szervezet kétnapos tanácskozásán 25 ország több mint 250 delegáltja, köztük a MÁV Zrt. tárgyalt a transzszibériai áruszállítási folyosó működéséről és modernizációjáról, valamint a konténeres fuvarozások hatékonyságának növeléséről. A konferencia budapesti megrendezése fokozottan ráirányította a figyelmet a magyarországi tranzitálási és logisztikai lehetőségekre. Szijjártó Péter, külügyi és külgazdasági államtitkár a magyar kormány keleti nyitás politikáját és a Budapestet délről elkerülő vasúti körgyűrű (V0) létesítésének tervét ismertette.
A magyar tranzitlehetőségek növelése, a transzszibériai áruszállítási folyosó működésének aspektusai és a nemzetközi árufuvarozás fuvarokmányainak harmonizációs kérdései mellett a fórumon tárgyaltak azon lépésekről is, amelyek arra irányulnak, hogy a globális konkurencia közepette a transzszibériai fővonal használatával növeljék a konténeres fuvarozások hatékonyságát Európa, a balti államok, Közép-Ázsia, valamint az ázsiai és csendes-óceáni térség között. A plenáris ülésen meghozott döntések képezik az alapját a transzszibériai szállítások és a transzszibériai fővonal további fejlesztésének.
Magyarország nagy jelentőséget tulajdonít az Európa és Ázsia közötti vasúti összeköttetés fejlesztésének, mivel az egész nemzetgazdaság számára fontos kitörési pont lehet a vasúti tranzitszállításban rejlő gazdasági potenciál kihasználása. Hazánk kiemelt célkitűzése, hogy a transzszibériai vasútvonal igénybevételével és az útvonalban érintett többi partnervasút támogatásával, továbbá az árufuvarozó vasútvállalatok tevékeny közreműködésével a Kínából és Belső-Ázsiából Európába, elsősorban Észak-Olaszországba és Dél-Franciaországba, valamint a balkáni térség országaiba irányuló fuvarok egyre növekvő hányada Magyarországon, a záhonyi átrakón keresztül jusson el rendeltetési helyére. A fuvareszközök gazdaságos kihasználásának biztosítása érdekében elengedhetetlen a visszfuvar-lehetőségek felkutatása is, mellyel a fuvareszközök kihasználtsága nagymértékben javítható. Az Európa – Távol-Kelet viszonylatú vasúti szállítások növelése összhangban van Magyarország keleti nyitással kapcsolatos kormányzati célkitűzéseivel is.
A magyar kormány keleti nyitás politikáját a tanácskozás mai programjában Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára ismertette. „Az a célunk, hogy mi legyünk a kelet-nyugati irányú áruforgalom fő közép-európai tranzitországa. Ehhez három erőforrásunkat mindenképpen fel kell használnunk: a földrajzi fekvésünket és a domborzati adottságainkat, a jó színvonalú infrastruktúránkat, valamint a kormány meglévő politikai szándékát a vasúthálózat fejlesztésére vonatkozóan” – mondta Szijjártó Péter. Beszédében külön kitért a Budapestet délről elkerülő vasúti körgyűrű (V0) létesítésének tervére is.
Az ülés zárónapján együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Alekszander Misarin, az Orosz Vasutak (RZD) első elnökhelyettese a transzszibériai vasútvonal magyarországi leágazásának az eddiginél fokozottabb igénybevételét és a magyarországi tranzitálási és logisztikai lehetőségek jobb kihasználását szolgáló intézkedéssorozatról.
A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója az aláírásokat követő beszédében kifejtette: nagyra értékelte, hogy a Transzszibériai Szállítások Koordinációs Tanácsának soros plenáris ülését a MÁV Zrt. rendezhette meg Budapesten. Reményét fejezte ki, hogy a konferencián megvitatott témák előrelépést jelentenek az Európa és Ázsia közötti szállítások területén megvalósítható együttműködésben. Dávid Ilona szavai szerint, kiemelt kérdésként kezelendő az orosz fél bevonása Záhony térsége vasúti fejlesztéseibe kölcsönös gazdasági érdekeltség alapján. A záhonyi átrakókörzet meglévő logisztikai potenciáljának hatékonyabb, közös kiaknázásához, valamint a jövőbeni igényeket kielégítő fejlesztéséhez továbbra is várják az oroszországi befektetőket is. Elhangzott, hogy további lehetséges együttműködési terület lehet a normál-széles nyomtávú RO-LA forgalom újraindítása a Záhony/Csap–Kijev–Moszkva útvonalon, amely igénybevételének ösztönzéséhez adott esetben összehangolt állami-hatósági szabályozó intézkedésekre lehet szükség.
Még a plenáris ülés első napján Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára köszöntőbeszédében elmondta, hogy a Magyar Kormány kiemelt figyelmet fordít a vasút fejlesztésére. A vasút előtérbe helyezésének nemcsak elvi szintű, hanem kézzel fogható eredményei vannak, s így lesz ez a jövőben is: Az EU és Ázsia közötti összekötő kapocsként aktív szerepet vállaltunk az uniós vasúti árufuvarozási korridorok létrehozásában. A MÁV irányításával a múlt héten megkezdte működését az Európai Unió 7. számú vasúti árufuvarozási folyosója, amelynek létrehozása sikertörténet az Unió versenyképes vasúti közlekedési hálózatának megteremtésében. Emellett, a transzszibériai fuvarozásokhoz kapcsolódóan, hazánk részt vesz a 6-os számú, Almeirából induló, a magyar-ukrán határig, Záhonyig – a széles és normál nyomtávú vasúti rendszerek csatlakozási pontjáig – tartó korridor létrehozásában is, Franciaországgal, Spanyolországgal, Olaszországgal és Szlovéniával közösen. Az államtitkár a jövőre nézve kiemelte: Magyarország a közlekedési operatív program forrásainak 60, az Európai Összekapcsolási Eszköz pénzeszközeinek közel 90 százalékát vasútfejlesztési célokra fordítja 2014 és 2020 között.
A magyar résztvevők, köztük a MÁV Zrt., a GYSEV CARGO Zrt., a Rail Cargo Hungaria Zrt., a CER Hungary Zrt. és a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) vezetői – a 220 vasúttársaság, szállítmányozó-, kormányzati- és nemzetközi szervezet képviselőjének körében – képviselték a hazai vasúti álláspontot, és érdemi előrehaladást tettek az Ázsiából Európába érkező áruk magyar vasúti hálózaton keresztül történő fuvarozása érdekében.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!