Túlélés-trükkök a csőben – 1. rész: Az utas és az ultrahosszú járat

iho   ·   2017.03.18. 11:15
cim6

Ebben a pillanatban két légitársaság, az Emirates és a Qatar kínál tizenhét órás járatokat, igaz, a Doha–Auckland első alkalommal „csak” 16 óra körüli volt, de hát a menetidő változhat, és például a széljárásnak megfelelően valóban közelíthet a tizenhét órához is. Csakúgy, mint az Emirates valamivel rövidebb, Dubai–Auckland repülése, sőt, ellenirányban biztos tovább tart az út. Aztán majd következnek a további szuperhosszú repülések, például a Qantasé Perth és London között, vagy a Singapore Szingapúr–Newark járata: a korábbi rekordhoz képest a nagy változás, hogy ezeket az interkontinentális csúcsrepüléseket már nem olyan gépekkel hajtják végre, mint az SA tette korábban, vagyis amelyeket csak csökkentett számú prémiumutasnak rendeztek be. Bizony lehet ezekre a járatokra economyjegyet is váltani, és ezen az osztályon ugye nem várja az embert ággyá alakítható, szeparált, kényelmes ülés. És egyre fontosabb lesz, hogy mind a társaságok, mind az utasok felkészüljenek arra, mi vár rájuk egy hosszú csőbe zárva ilyen hosszú időre.

Nos, ami az utast illeti, nemrég jelent meg alapos összeállítás a Bloomberg oldalán a „túlélés” esélyeiről. Először is, ha van rá lehetőség, érdemes választani a géptípusok közül: ezügyben az egyik idézett szakértő mindenképp a nagyobb, tehát tágasabb és csendesebb A380-ast ajánlja, más kérdés, hogy most a szuperhosszú járatokat leginkább B777-essel repülik. Típusfüggő a levegő állapota: a legmodernebb típusok, az A350-es és a B787 levegője a kabinban három-négy perc alatt cserélődik, a kompozit-gép esetében ráadásul nagyobb a páratartalom, ez megint valamelyest könnyebbé teszi a hosszú utazást.

Még mindig a tervezés: hova foglaljam a helyet? Csábító például a válaszfalak mögötti üléssor, de sokszor ez jelenti egyben a legközelebbi pozíciót a fedélzeti toalettek valamelyikéhez is, ami az esetleg nagyobb lábhely előnyét is felülírja. Ugyancsak megfontolandó, hogy kényelmi okokból a folyosó melletti ülést kérjük, de ez egyben azt jelenti, hogy egy vagy két utastársunk fog rendszeresen átkelni rajtunk. A nagy trükk, állítja a gyakorlott hosszú távú utazó: ne féljünk a hátsó traktusoktól. Ugyanis épp mert sokan inkább a gép elejére szeretnének, ki tudja miért, feltétlenül jegyet váltani, egészen hátul van esélye annak is, hogy akár egy üres sorban találjuk magunkat. Mindenképp fontos és javasolt az olyan portálok felkeresése, ahol szinte valamennyi társaság valamennyi gépének megvan a kabinelosztása, tanulmányozzuk és döntsünk...

Nappali vagy éjszakai járatot válasszunk? Ha prémiumutasként repülünk, jobb az éjszakai, mert a teljesen ággyá alakítható ülésen gyakorlatilag átaludhatjuk az éjszakát, ha nincs erre lehetőségünk, jobb a nappali repülés.

További jó tanácsok: az öltözékünket a divatosság helyett a kényelmesség szabja meg, kerüljük a műszálas alsóneműt. Lábhelyünket azzal is növelhetjük, és érdemes is növelni, hogy kivesszük az előző ülés hátsó rekeszéből a vastag újság- és fedélzeti magazin-kötegeket. A jet lag csökken, ha az óránkat már az utazás megkezdésekor a célállomás időzónájához igazítjuk. Jól eltölthető az idő az étkezésekkel, de ne ragaszkodjunk a hosszú út vége felé felszolgálandó utolsó kajához, ha azt kihagyjuk, és inkább alszunk, az akár másfél órás nyereség. Újabb trükk: ha speciális étrendet (vegetáriánus, halas, kóser, stb.) jelzel jegyváltáskor, hamarabb fogod megkapni az ebédet és a vacsorát, vagyis hamarabb merülhetsz aztán álomba...

Ha a fedélzeti szórakoztató rendszer mellett/helyett saját eszközünket akarjuk használni, gondoljunk arra, hogy az üléshez tartozó töltők elég sokszor elromlanak, hasznos teljesen feltöltött akkukkal kezdeni az utat. És végül, ami talán magyar utasoknak különösen fontos javaslat: igyál sokat, de az inkább legyen víz vagy gyümölcslé, mérsékelt mennyiségben kávé és alkohol, mindkettő kellemetlenül dehidratál, tehát még akkor sem ajánlott a túlzott fogyasztás, ha netán nem kell külön fizetni érte.

A következő részben néhány érdekes részletet olvashatunk a másik félről, vagyis: hogyan alakul az élete és a munkája az ultrahosszú utakon a kabinszemélyzetnek?

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek