Tüntetés az óriásreptérért, dilemmák Mexikóban
Ami sűrűbben előfordul a hírekben, az az, ha zaj miatt elégedetlen emberek demonstrálnak egy repülőtér ellen, netán az ellen, hogy egy repülőteret bővítsenek, Mexico City központjában azonban többezren épp ellenkezőleg, a metropolisz jövőbeni új légikikötője mellett tüntettek.
A történet annál is furcsább, mivel az új repülőtér építkezése 2015 óta zajlik. Portálunk is foglalkozott az óriásberuházással, amelynek szükségessége a korábbi mexikói kormányzat számára nem volt kérdéses, a Benito Juárez repülőtér erősen túlterhelt, az új létesítmény teljes kiépítettségében a mostani kapacitás háromszorosával működik majd, hat pályával és évi 120 millió utassal, de az első szakaszban is nagy könnyebbség lenne a belépése három pályával és 52 milliós kapacitással 2020-ra.
A jelenlegi repteret a nagyváros teljesen „bekerítette,”, bővítése lehetetlen.
A vadonatúj reptér ellenzői azt is mondják, hogy amellett, hogy a 13,3 milliárd dolláros beruházás túlságosan is költséges, a fenntartását pedig a térség „komplex geológiája” teszi bonyolulttá, miközben a létesítése veszélyeztetné a főváros víztartalékait. Többek közt ezzel érvelt kampányában az új, baloldali, már megválasztott, de hivatalba csak december elsején lépő köztársasági elnök, Lopez Obrador. A politikus szerint az új reptér programjának lefújása azt üzenné a világnak, hogy Mexikó hadat üzen a korrupciónak.
Az új reptér helyett ajánlott alternatív megoldás több kisebb repülőtér fejlesztésében látja a jövőt, az egyik egy a fővárostól kb. ötven kilométerre lévő légibázis, Santa Lucia lenne, egy másik elképzelés bevonná a Toluca nemzetközi repülőteret is a vérkeringésbe, amely 66 kilométerre fekszik Mexikóvárostól.
Az óriásreptér, a Texcoco programja mellett érvelők egyebek mellett azt mondják, a több kisebb légiközlekedési csomópont nem igazán megoldás, nem lehet például könnyen és harmonikusan megoldani a csatlakozásokat, ezek a repterek távolabb esnek a fővárostól, ami visszavetné a turistaforgalmat, és összességében nem lenne olcsóbb a fejlesztésük a hozzájuk vezető közlekedési struktúra kiépítésével, mint az új megareptér felépítése. Légiközlekedési szakértők szerint pedig a több kisebb csomópont működtetése plusz a Benito Juárez forgalma megoldhatatlan feladatot jelentene a légtérszervezésben. Az is kérdés, hogy mit kezdenének a program teljes lefújása esetén a beruházás már egyharmadnyira becsült elkészült részével – a helyszínen például már zajlik az új torony építése és kezd kirajzolódni a Foster+Partners által megálmodott, jellegzetes hatalmas terminálépület.
Az ügyben népszavazást írtak ki, amely ugyan nem ügydöntő, de az új elnök számára nyilván hivatkozási alap lesz hivatalba lépése után a projekt leállítására, mert ugyan a névjegyzékben regisztráltaknak csak egy töredéke voksolt, de hetven százalékuk a projekt ellen foglalt állást. Az azóta eltelt időben a program melletti tábor csalást, az eredmények manipulását emlegeti. Az ellentábor újra és újra visszatér arra, hogy a beruházás valójában az ország leggazdagabb emberének az üzlete, Carlos Slim és családja a tervezés, a kivitelezés és a pénzügyi fedezet dolgában is a főszereplője a programnak. A másik oldal viszont arra figyelmeztet, és ennek kézzel fogható jelei vannak a tőzsdén, hogy egy a projekt lefújása elfordítja a külföldi befektetőket – nem csak az új repülőtértől, de magától az országtól is.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!