Új ATR-típus várható a légcsavaros reneszánsz jegyében

iho/repülés   ·   2022.02.17. 09:00
atr72600takingoffatluganoairport

Eddig az anyavállalat nem díjazta a nagyobb változatot, most azonban erősebbek a gazdaságossági és környezeti követelmények, és fenyeget a brazil konkurencia is.

Az ATR hamarosan új stratégiával jelentkezik a légcsavaros-gázturbinás gépei jövőjéről: ezt maga a cég elnök-vezérigazgatója jelentette be, és ezt a nemzetközi aviatikai sajtó egyértelműen úgy fordította le, hogy az Airbus és a Leonardo közös cége, 1986, a hosszabb törzsű ATR-72-es meghirdetése óta először, valóban új típus fejlesztésére készül.

Stefano Bortoli részleteket nem árult el, például, hogy alkalmazzák-e a mostanság „divatos” új meghajtási rendszerek valamelyikét, vagyis, hogy hibrid-elektromos netán hidrogén alapú meghajtást szeretnének-e, sőt, egyáltalán azt sem tudni, hogy mennyire várható teljesen új, az eddigihez képest teljesen más konstrukció.

Légcsavarral lassabb, de gazdaságosabb (fotók: ATR)

Az ilyen típusú kétségek nyilván abból erednek, hogy az Airbus eddig eléggé keményen ellenállt annak is, hogy az ATR olyan, már a százszemélyes kategóriába átnyúló törzshosszúságú változatba fogjon, amely viszont már-már az európai gyártó legkisebb sugárhajtású típusainak (A220) lehetne a konkurenciája. Az ATR amúgy is szilárdan piacvezető a maga szektorában, és az Airbus a 320-as gépcsalád történetét is tekintve láthatóan azt a politikát követi, hogy ilyen stabil pozícióban nem érdemes teljesen új gép költséges fejlesztésébe fogni, hiszen a 320-es család neo-tagjai is elsősorban „csak” a sokkal fejlettebb és gazdaságosabb hajtóművekkel különböznek az előzőktől.

Az elmúlt hónapokban azonban változott a helyzet, legalábbis turboprop fronton. Az ATR ugyan elégedetten konstatálhatta, hogy a tavalyi eladásai és átadásai a nagyon kemény körülmények ellenére eléggé bíztatóak, ugyanakkor feltehető, hogy most már a cég megbízható vásárlói is igényelnének valami újat a nyolcvanas évekbeli konstrukcióhoz képest.

Tavaly, az ATR megszületésének negyvenedik évfordulóján a cég vezetése elégedetten állapíthatta meg, hogy gyakorlatilag egyeduralkodóvá vált a piacon, hiszen a fő konkurencia, a Bombardier ugyancsak két légcsavaros-gázturbinás, hasonló kapacitású gépének, az egykor a Malév flottájában is repült Q400-asnak felfüggesztették, magyarán leállították a gyártását annál a cégnél is, amely megkapta a gyártási jogokat.

Tavalyi jubileumi festés

De egyre több olyan koncepció került felszínre, amelyek az új meghajtásrendszerek alkalmazásával állítanának komoly konkurenciát az ATR-nek, és a cég vezetése feltehetően érzékelte, ha nem modernizál, nem jön elő új termékkel, egy idő elteltével mégiscsak veszélybe kerül az elsősége. Az Airbus „Zero Concept” tervcsaládjában is szerepel egyéként a regionális kategóriában egy kifejezetten az ATR-ekhez hasonló felsőszárnyas kéthajtómúves, hidrogén-meghajtással.

Az Embraer is előjött mondhatni futurisztikus tervekkel, hibrid-vagy hidrogén-alapú hajtóművekkel, amelyek érdekes mód a farokrészen elhelyezve, de légcsavarokkal működnének. De tavaly hozta nyilvánosságra a brazil cég a sokkal reálisabbnak és közelebbi megvalósítással kecsegtető tervét, miszerint a következő típusa légcsavaros-gázturbinás lesz, méghozzá olyan 70–100 személyes alsószárnyú utasszállító, amely tehát magasabb kapacitást ígér a maximum 78 személyes ATR-ekénél, a brazil gyár jetjeinek kényelmesebb törzsketesztmetszetét, és a persze hibrid-elektromos vagy hidrogén-alapú – meghajtást használva a gazdaságos, gyors és alacsony károsanyag-kibocsátású típusnál.

Tegyük hozzá, a brazilok „fenyegetését” valóban érdemes komolyan venni, egyrészt, mert a maga sugárhajtású kategóriájában az Embraer is piacvezető, másrészt, mert bőven volt tapasztalata korábban légcsavaros-gázturbinás gépek építésében.

A fenyegető konkurencia (Embraer-fantáziakép)

Az Embraer tavalyi prognózisa szerint az új lgt regionális utasszállítók iránti igény 2029-re 1080 gépre nő, ez meglehetősen magas szám, egyrészt az eleve erős légiforgalommal rendelkező régiókban ráhordó szerepkörben, de sok-sok nem annyira fejlett zónában, mint a nagyobb települések közti közlekedés alapvető eszközeként.

Az Embraer logikájára azért is érdemes odafigyelni, mert saját jelenleg legkisebb fejlesztés alatt álló típusa helyett ajánlja gyakorlatilag a jövendő típusát, azzal, hogy a modern megoldások révén ma már a légcsavaros és sugárhajtású gépek közti sebességkülönbség rövidebb távokon elhanyagolható, viszont a jetekhez képest gazdaságosabbak és „tisztábbak”.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.