Új nyomvonalon halad a forgalom a 150-es vonal budapesti szakaszán

Simon Zsolt   ·   2025.05.14. 15:00
20250513_Pesterzsebet_dizelTraxx_107

Részsiker: komoly előrehaladást ért el a kivitelező a Budapest–Belgrád vasútvonal építésének egyik fontos szakaszán.

Ferencvárostól négy kilométernyire délre, Pesterzsébeten járunk, ahol valamivel több, mint egy hete, május 5-én a Soroksári út–Soroksár állomásközben vágányzár lépett életbe. Négy napig teljes kizárás mellett zajlottak a munkafolyamatok, az új nyomvonal bekötése a régibe. A pálya ugyanis mintegy száz méterrel odébb vándorolt az elvégzett jelentős nyomvonalkorrekció következtében: a vasútépítés egyik bevált módszere a korábban kialakított nyomvonal korrigálása többek között a sebesség emelése és a menetkomfort javítása érdekében. Esetünkben körülbelül egy kilométernyi ágyazatot számoltak fel, és az így keletkezett bontási anyagot Eas kocsikba rakodták és elszállították. Két, viszonylag szűk ívet is kibontottak, helyettük egyetlen nagyobb sugarút építettek be a pályába.

Ebbe a szerelvénybe pakolták a bontott ágyazatot. Meglehetősen változó, hogy éppen milyen mozdony jut a szerelvény élére. A felvétel készültekor például a Train Europe a DB-től bérelt piros Sulzere volt a soros (fotók: Simon Zsolt)

Egy vágányt már átadtak a teherforgalomnak, és nekiláttak a második sínpár építéséhez. A BILK (Budapesti Intermodális Logisztikai Központ) és Ferencváros, vagyis az országos pályahálózat között ugyanis huzamosabb ideig nem szűnhet meg a vasúti kapcsolat; a soroksári létesítmény nemzetközi teherforgalma jelentős, működése a kötöttpályás kapcsolat meglététől függ, egy-egy nagyobb vágányzár komoly bevétel kieséshez vezet. Nem is bízták a véletlenre az üzemmenetet: mivel a Szabadkikötőt nem érintette az átépítés, szabad volt a ki- és bemenetel, számos alkalommal Csepelre tereltek konténervonatot, majd a rakományt kamionokra pakolták át, hogy az áru közúton folytathassa útját a csaknem tizenkét kilométerre lévő BILK-re.

Komótosan, egymagában baktat az RCH legújabb lett szerzeménye a BILK felé

Hivatalos álláspont szerint a Budapest–Belgrád vasútvonal átadása 2025 végén, 2026 elején várható.

Szűk ívek között az új jövevény Herkules, még a trakcióváltás első napján
Ilyen képsorokat is már csak mostanában láthatunk: Szergej halad Ferencváros felé, a háttérben már felsejlik az új nyomvonal betonaljainak sokasága
Volt, nincs. A felvétel néhány nappal a vágányzár után készült, a helyzet azonban folyamatosan, napról-napra változik. A korábbi nyomvonal helye szinte már behatárolhatatlan

(Simon Zsolt nyitóképén az RCH dízel Traxx mozdonya kínai konténervonattal tempózik át a munkaterületen. Ez a szerelvény korábban még ívekben haladt volna)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Életbe lépett az idei vasúti menetrend első komolyabb módosítása

MÁV/iho   ·   2025.05.14. 12:00

Május közepétől pénteken és vasárnap új expresszvonatok járnak a főváros és Pécs, Nyíregyháza/Záhony, továbbá Kazincbarcika között. Románia schengeni övezethez történt csatlakozásának köszönhetően a nemzetközi vonatok tartózkodási ideje lecsökken a nyírábrányi és a kötegyáni határállomásokon, Nagyszalonta pedig már napi hét vonatpárral is elérhető.