Újabb felújított metrókocsik érkeztek Szófiába

iho/vasút   ·   2021.10.28. 15:00
szofia_felujitott_metro

A 81-717.4/714.4 sorozatú szerelvényeket eredetileg is gyártó Metrovagonmas anyacége, a Transzmasholding (TMH) tizenkét kocsinyi vonatot korszerűsített.

A Szófiai Metró (Szofijszki Metropoliten) 2018 decemberében kötött megállapodást az orosz nagyvállalattal a szerelvények felújításáról. A szerződés alaprendelésként két négykocsis vonat rekonstrukcióját foglalta magába, mely 2019–2020 során végbe is meg, a vonatokat tavaly át is vette a bolgár főváros metróvállalata.

A kontraktus opcionálisan további negyven kocsi felújítását is lehetővé teszi, melyet három adagban kérhet le a Szófiai Metró. Az első, tizenkét kocsira szóló lehívással már 2020 márciusában éltek is. A következő adag szintén három négykocsis szerelvény korszerűsítéséről szól, míg az utolsó megrendelés már négy vonatra érvényes. Minden egyes csomag felújításával maximum tizenkét hónap alatt kell végeznie a Traszmasholdingnak. A felújított kocsik a bolgár főváros 1-es és 2-es metróvonalain állnak forgalomba.

Egyre több esik át teljes felújításon a Szófiai Metró orosz gyártmányú metrókocsijai közül (képek forrása: Transzmasholding)

A rekonstrukció során elvégezték többek között a kocsiszekrények defektoszkópiáját (vagyis az anyagok szemmel nem látható hibáinak röntgenezéssel vagy egyéb, az anyagot nem károsító módszerrel végrehajtott vizsgálatát), teljes mértékben felújították a vezetőfülkét, mely új, több kijelzőből álló vezetőpultot kapott – a rendszer már angol és bolgár nyelven is használható –, új, aszinkron hajtást építettek be, továbbá a szerelvény tömegét is csökkentették. Az utastér is új, modern kinézetű lett: új, kopásálló üléseket és kapaszkodókat építettek be, valamint multifunkciós teret különítettek el a kerekesszékkel vagy babakocsival közlekedőknek. Az elektromos rendszer sem marad érintetlen: az alacsonyabb energiafelhasználás érdekében új, korszerű berendezéseket szereltek be, továbbá füst- és hőmérsékletérzékelő szenzorokkal is ellátták a kocsikat. A korszerűsítéssel a szerelvények élettartama tizenöt évvel hosszabbodott meg, javult az utasok és a vezető komfort- és biztonságérzete, továbbá a szükséges karbantartás mennyisége is csökkent.

A metrókocsikat eredetileg gyártó Metrovagonmas (MVM) és a Szofijszki Metropoliten már a szófiai metró 1998. januári megnyitása óta együttműködik, mivel a hálózaton jelenleg közlekedő ötvenkét orosz szerelvényt (168 kocsi) a Metrovagonmas építette meg Mityiscsiben, a legutolsót 2012 szeptemberében vették át a bolgárok.

A már négy vonalból álló szófiai metróhálózat (kép forrása: Wikipedia)

A négy vonalból álló, normál nyomtávú szófiai metróhálózat jelenleg 52 kilométert tesz ki, összesen 47 akadálymentes állomást és megállót kiszolgálva. A 28 kilométer hosszú, 23 megállót felfűző 1-es (piros) vonalon 1998. január 28-án indult el a közlekedés; az összesen tizenkét kilométeres, tizenkét megállóval rendelkező kettes (kék) vonal első fázisa 2012. augusztus 31-én nyitott meg. Harmadikként a nagyrészt a 2-essel közös szakaszon haladó, a nemzetközi repülőteret is kiszolgáló 4-es (sárga) vonal indult el 2015-ben. A várost kelet-nyugati irányban 16 kilométer hosszan átszelni tervezett, 16 állomásos, automata üzemű (GoA3-as szint) 3-as (zöld) vonal első, nyolckilométeres, nyolc megállót összekötő szakaszán 2020 augusztusában indult el a forgalom Siemens Inspiro szerelvényekkel – a vonal idén áprilisban újabb négy állomással bővült ki. A betáplálás minden esetben harmadik sínről történik, 825 voltos egyenáramról. A legnagyobb üzemi sebesség nyolcvan kilométer per óra, a szerelvények átlagsebessége pedig körülbelül negyven kilométer per óra. A szolgáltatást naponta nagyjából 450 ezren veszik igénybe.

A magántulajdonban álló, orosz Transzmasholding a vasúti és városi járművek gyártása terén piacvezető Oroszországban és a FÁK-államokban, világszinten pedig hatodik. A moszkvai központú vállalatcsoport termékek és szolgáltatások teljes palettáját kínálja az új járművek tervezésétől és fejlesztésétől azok korszerűsítésén, karbantartásán, valamint életciklus-szolgáltatásokon át a digitális jelzőberendezésekig és forgalomirányító rendszerekig. A vállalatnak Svájcban, Magyarországon, Dél-Afrikában, Egyiptomban, Argentínában, Fehéroroszországban és Kazahsztánban van leányvállalata, gyártóüzeme pedig összesen tizenöt helyszínen. A partnerekkel együtt több mint harminc országban van jelen.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek