Újabb híd épül az Ipolyon, újabb falvakat kötnek össze

iho/közút   ·   2021.07.02. 18:55
01_helembai_hid

Újabb magyar–szlovák határmenti kapcsolatot fejleszt a NIF Zrt. az Ipolydamásd és Helemba közötti határhíd-, valamint a hozzá tartozó csatlakozó utak építésével.

A magyar–szlovák partnerség keretében jelenleg zajló Ipolydamásd–Helemba közötti határmenti kapcsolat fejlesztésének Magyarország területére eső megvalósítása két részben zajlik. Az első részben az Ipolyon a két ország között határhíd épül, a második részben pedig magyar oldalon csatlakozó út létesül a hídhoz.

A projekt harmadik részében a hídhoz szlovák részről 175 méter hosszú csatlakozó út kiépítése valósul meg. Az első részben épülő híd szerkezete felső pályás, acélgerenda, egyetlen nyílással hidalja át az Ipolyt.

A határátkelő szerepét is betöltő híd az Ipolydamásd–Helemba összekötő utat a 0+546,55 kilométer-szelvényben keresztezi. Két oldalon a magyar, illetve a szlovák csatlakozó utak társulnak a hídhoz. Az ötvennyolc méter hosszú hídon kerékpáros átvezetés is található, ami az EuroVelo6 nemzetközi kerékpárút hálózat részeként a magyar oldalon kapcsolódik a Szob–Ipolydamásd útvonalhoz. A hídon a teherforgalom nem lesz megengedve.

(fotó: NIF Zrt.)

A magyar oldali hídfőnél véget értek, ezzel egyidőben a szlovák oldalon pedig megkezdődtek a szerkezeti cölöpözési munkák. Az acélszerkezet gyártása és a főtartók korrózióvédelmi bevonatolásával is végeztek. Utóbbin előbb nyomáspróbát, majd festési munkálatokat végeznek el.

A második rész vonatkozásában a magyar oldali útcsatlakozás a 1201 j. úton a projekt keretében létesülő körforgalomú csomópontból ágazik ki. A hídhoz tartozó útszakasz hossza 540 méter. Ennél a szakasznál zajlanak az útépítéshez kapcsolódó közműkiváltások, befejeződött a humuszolás, a geotextília és georács terítése, megkezdődött a töltésalapozás. Az út tervezett nyomvonalán megbontották az árvízvédelmi töltést, ehhez kapcsolódóan hamarosan kezdetét veszi az úttöltés építése.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program keretében, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásában valósul meg. A hídépítés és a magyar oldali csatlakozó útépítést a Colas Közlekedésépítő Zrt., valamint a Colas Út Építőipari Zrt. végzi, nettó 2 millió 292 ezer 55 euró összegben.

A szlovák oldali útcsatlakozás a Nyitra Önkormányzati Régió megrendelésére, a NIF Zrt. közbeszerzési eljárásának keretében zajlott le. A 175 méteres útszakasz építése és az ehhez kapcsolódó közműkiváltási munkálatok 2022 első negyedévétől, nettó 610 ezer 514 euró értékben, a Colas Slovakia a.s. kivitelezésében kezdődnek meg.

A fejlesztések várható befejezése 2023. első negyedéve.

A NIF Zrt. beruházásában eddig hét transznacionális és interregionális együttműködésre épülő, úgynevezett Interreg (Európai Területi Együttműködés) projekt valósult meg. A befejezett

  • három osztrák,
  • két szlovén és
  • egy szerb projekt

finanszírozásának összértéke 6,4 milliárd forint.

A jelenleg aktív hat szlovák, három szerb, egy horvát és egy osztrák beruházás 10 milliárd 300 millió forint értékben zajlik. A projektek kiemelt célja az infrastrukturális hálózat feltételeinek javítása, illetve hogy elősegítse Magyarország és a szomszédos országok határmenti térségei közötti gazdasági, kulturális és turisztikai együttműködést.

Nyitóképünk képernyőmentés a Google Street View-ról. Autóval eddig lehet lemenni Ipolydamásdnál a folyópartra

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Közút Zöldút Logisztika Szállítmányozás Haszonjármű Alternatív hajtás

Duplájára növelt, bioüzemanyaggal hajtott kamionflottával érkezett a DHL a Hungaroringre, a Forma–1-es hétvégére

iho   ·   2024.07.18. 19:05

Az idei szezonban a bioüzemanyaggal üzemelő kamionok száma több mint kétszeresére, összesen harminchét kamionra nőtt az európai szakaszon. Minden egyes kamion átlagosan nyolcvanhárom százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a dízelüzemű társaikhoz képest.