Újabb kincsektől vált meg az ÉMKK

iho/közút   ·   2017.06.26. 11:15
BPY-008_kicsi

Az ÉMKK hozzáállását a múlt megőrzéséhez tavaly év végén nagyjából megismertük, amikor eladták az utolsó megmaradt vegyes üzemű buszt a Katasztrófavédelemnek, hogy azon gyakorlatozzanak. Jó hír, hogy civil kezdeményezésre, több, a nosztalgiára fogékonyabb társaság támogatásának köszönhetően azt a buszt még valószínűleg sikerül a halál torkából megmenteni, a miskolci központú észak-magyarországi közlekedési társaság filozófiája viszont a jelek szerint az elmúlt fél évben sajnos semmit nem változott.

2011 szeptemberében, nem sokkal azután, hogy visszatért Debrecenbe – ekkor még úgy tűnt, záros határidőn belül nosztalgiabusz lesz belőle

Hat évvel ezelőtt optimistán számoltunk be róla, hogy Debrecenben készülhet el az első nosztalgia Ikarus 266-os (amit aztán megelőzött egy másik). A szinte gyári állapotú buszt 2002-ben vonta ki a forgalomból a Hajdú Volán, de nem selejtezték le, hanem megőrizték, hogy egyszer nosztalgiajármű készülhessen belőle. 2011-ben fel is csillant némi reménysugár, hiszen a busz kilenc év állás után a saját „lábán” jött be Berettyóújfaluból Debrecenbe, így egy lépéssel közelebb került a restauráláshoz. A dolgok viszont ezután rossz irányba alakultak; a Volánokat átszervezték, a Hajdú és a Szabolcs Volán gyakorlatilag az egykori Borsod Volán fennhatósága alá került, ezzel a két cég szinte minden önállósága megszűnt. A pár éve még az élvonalba tartozó debreceni központú társaság azóta új buszokat se kap, de a jelek szerint a múltját is igyekeznek eltörölni.

A BCC-146, 2014 márciusában Berettyóújfaluban – a Hajdú Volán utolsó Prága váltós busza volt. Mellette egy donor Ikarus 311 látható, amit annak idején a cég nosztalgiabuszának felújításához használtak fel

Információink szerint a 266-os mellett a szintén nosztalgia célra félretett 1986-os gyártású, eredeti állapotú Prága váltós Ikarus 260-ast is eladták, ez 2003 óta várta a sorsa jobbra fordulását, úgy tűnik, hogy hiába.

A fentiek mellett több, évek óta motor nélkül álló, egykoron gázüzeművé alakított Ikarus 263-astól is megszabadultak, a debreceni telephely külön elzárt részén csak a két Ikarus 284-es maradt – valószínűleg azok is csak azért, mert e sorok írója védetté nyilvánítást kért a rájuk, amit a Forster központtól átmenetileg meg is kapott. Tudomásunk szerint egyébként a buszok megvételéről a Közlekedési Múzeum is tárgyalásokat folytat.

A birtokunkba jutott információk alapján a debreceni telephelyről kiebrudalt buszok egyébként Polgárra kerültek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek