Újabb légicsőd: leállt az Armavia

iho   ·   2013.04.01. 13:00
cim

Az Armavia április elsejétől csődöt jelent és teljesen leállítja tevékenységét. Az örmény légitársaság tulajdonosa a 2008-ban kezdődött világgazdasági válság következményeivel magyarázza a társaság bukását.

A leállás közvetlen előzménye ugyanakkor egy sztrájk, amit a társaság alkalmazottai kezdeményeztek, és egyes pilótái annak ellenére is folytatták, hogy a társaság menedzsmentje szerint megkapták elmaradt fizetésüket. Az Armavia már március 28-án több fontos vonalon beszüntette a forgalmat, nem repültek el a gépek Jerevánból Moszkvába, Dubaiba és Krasznodarba.

Az igazi üzemelés az Airbusok beállításával indult

Mihail Bagdasarov a közlemény szerint más vállalkozásai nyereségéből tartotta fenn a légitársaságot, de „ilyen módon a folytatás már lehetetlen”. Közben az örmény kormány is már fontolgatta, hogy nem hosszabbítja meg a cég működési engedélyét.

Tavaly novemberben a tulajdonos eladásra kínálta a légitársaságot, hírek szerint orosz, ausztrál és olasz vevő érdeklődött, más források szerint esetleg lett volna vevő a Távol-Keletről is, azonban mindeddig nem érkezett hír konkrét ajánlatról. Emlegettek a lehetséges vásárlók közt örmény befektetőket is, de Bagdasarov szerint örmény üzletember ma nincs olyan helyzetben, hogy megvehesse a társaságot. Valójában egy hírbe hozott örmény pénzember már március közepén bejelentette, nem óhajtja megvenni az Armaviát.

A cég leállásáról már március közepén is szó volt

A légitársaság flottájában két keskenytörzsű Airbus, három Bombardier CRJ200-as és három Boeing 737-500-as repült. A társaság akkor került a figyelem középpontjába, amikor kibocsátója lett a Szuhoj új regionális utasszállítójának, a Superjet S100-asnak. De ez sem vált hasznára az Armaviának, a friss típussal sok volt a probléma, műszaki hiba, leállás, és a légitársaság olyannyira elégedetlen volt az üzemeltetéssel, hogy a második gépét már nem is vette át, sőt, az elsőt is visszaszolgáltatta a gyártónak.

A Szuhoj ugyanakkor nem a gép gyenge műszaki megbízhatóságával, hanem a társaság rossz anyagi körülményeivel magyarázta a típus feladását, az Armavia nem fizette rendesen a gépek karbantartásához szükséges összegeket, a beszerzést finanszírozó orosz bank közben 22 millió dollárra perelte az Armavia tulajdonosát.

Az első Superjetet a társaság visszaadta a gyártónak, a másodikat nem vette át

A társaság oroszországi repüléseit egy időre az orosz légihatóság is felfüggesztette, mert az Armavia nem fizette járatai után a légtérhasználati díjakat, ezügyben az adóssága orosz források szerint jelenleg 288 ezer dollár.

Az Armavia nagy részt orosz és ukrajnai repülőterekre járt, de vonalhálózata kitejedt európai, közel-keleti és észak-afrikai célállomásokra is. A társaság 1996-ban alakult, de csak 2001-ben kezdte meg működését. 2003-ban vette át első Airbusait, és kezdett új járatokat nyitni a csődbe ment állami légitársaság vonalain. 2005-ben lett a IATA tagja, 2007-ben állapodott meg a Szuhojjal a Superjetek beszerzéséről.

Kapcsolódó hírek