Újabb nemzeti légitársaság búcsúzik: leállt a Montenegro Airlines
A kormány új légicég alapítását ígéri hat–kilenc hónapon belül. Ennél a társaságnál is már járvány előtt kezdődtek a bajok.
Karácsony második napján állította le repüléseit a Montenegro Airlines, az utolsó járat a Belgrád-Podgorica volt, és ezzel lezárult a jugoszláv utódállam tulajdonában álló nemzeti légitársaság története.
A vállalatot 1994-ben alapították, az első Podgorica-Bari járat 1997-ben indult. Kezdetben Fokker F-28-asokkal repültek, 2000-ben vették át az első Fokker 100-ast, és közben persze bővült a hálózat is, a későbbiekben a cég Boeing 737-eseket is bérelt, a mostani flotta három E-195-ösből és egy Fokkerből állt.
A montenegrói kormány már korábban jelezte, hogy a légitársaság be fogja szüntetni a működését.
Az okok: a rossz vezetés és az egyre növekvő veszteség, vagyis ez is azok közé a légicégek közé tartozik, amelyek a járvány előtt is komoly pénzügyi nehézségek közepette működtek.
Már 2016-ban súlyos problémák adódtak, mert a cég komoly tartozást halmozott fel repülőtereknek, és azóta nem kaptak az alkalmazottak plusz juttatást, idén ősztől már a fizetések is késtek. 2019-ben még nőtt az utasszám, de az üzemeltetést ekkor sem sikerült profitábilissá tenni, aztán a vírus okozta leállás végleg megpecsételte a légitársaság sorsát.
A Montenegro Airlines honlapján cikkünk írásakor még számos európai járat szerepelt, amelyek többségét azonban a járvány miatt le kellett állítani. Júniusban tervezték újraindítani a repüléseket, de aztán maradt Belgrád, Frankfurt, Düsseldorf, Zürich, Ljubljana és Bécs az elérhető városok listáján, végül pedig gyakorlatilag a szerbiai fővárosra redukálódott a hálózat, néhány heti egy alkalommal indított ünnepi járat kivételével más úticélokra.
A pénzügyi ellehetetlenülés közvetlen oka az volt, hogy a kormány által tavaly kilátásba helyezett 155 millió eurós állami injekcióról kimondta az illetékes montenegrói hatóság, hogy törvénytelen volt.
Az eddig folyósított 43 milliót a társaságnak vissza kellene fizetni, máshonnan pedig nincs esélye hitel felvételének.
Korábban volt kísérlete a cégnek közvetlen kapcsolat kiépítésére Tivat és New York között egy wet-lease formában bérelt 767-essel, de ez sem hozott sikert. A lehetőségeket ugyancsak behatárolta, hogy Szerbia a 2006-os függetlenségi nyilatkozat után nem engedélyezte, hogy a Montenegro Airlines Belgrád és Nis felől harmadik országokba is repüljön, és végül az ennek a helyzetnek a megoldására Szerbiában bejegyzett, egyetlen Fokkerrel repülő Master Airways tevékenységét is lekorlátozta Belgrád.
A montenegrói kormány befektetési minisztere kilátásba helyezte, hogy hat-kilenc hónapon belül új légitársaságot alapítanak, „más szerkezettel és más üzleti modellel”.
A régi felszámolása ugyanakkor legalább 50 milliójába kerül az adófizetőknek.
Addig is, amíg az új légitársaság valóban fel nem áll, az Air Serbia máris jelezte, betölti a hiányt, és „az új körülményeknek megfelelően” biztosít „erős kapcsolatokat a régió, Európa és a mediterrán országok között”.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!