Újbuda központ ötvenöt éve

Kemsei Zoltán   ·   2014.04.24. 19:00
00kicsi

Talán furcsának tűnik, de az Október huszonharmadika utca (Schönherz Zoltán út, a negyvenes években Darányi Kálmán út) nem volt mindig olyan népes, forgalmas, mint napjainkban. A fő közlekedési irány a Bartók Béla út vonala, továbbá a Petőfi híd megépülése után a Verpeléti (Karinthy Frigyes) út volt. A hidat a háborús pusztítás utáni helyreállítást követően 1952. november 22-én adták át újra, a villamosok ekkortól a következő menetrend szerint közlekedtek: a 4-es a Margit híd budai hídfőjétől a Móricz Zsigmond körtérig, a 6-os a Moszkva tértől Petőfi híd, budai hídfőig, a 66-os a Nagyszombat utcától eleinte szintén a hídfőig, később a körtérig járt.

A Schönherz Zoltán utca 1957-ben. A lakótelep néhány háza már áll, de sem a mai szélességű útnak, sem pedig a villamossíneknek nincs még nyoma<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(az archív képek forrása: fortepan.hu)

A lakótelepet az addig szinte néptelen környéken 1956-ban kezdték el felépíteni, 1959-re olyannyira előrehaladt már az építkezés, hogy közvetlen villamosjáratot is igényelt. A Schönherz Zoltán utcában ez év áprilisában kezdték a síneket fektetni, a hó utolsó napján el is indult a módosított útvonalú (és a mai napig erre járó) 4-es villamos. 1959. április 30-ától egészen 1972-ig a 4-es Margit híd, budai hídfőtől (Frankel Leó utca, Török utca fordulóval az északi végállomáson, ezt a szakaszt a Budai fonódóval élesztik újjá) a Nagykörúton, a Petőfi hídon, a Schönherz Zoltán utcán és a Fehérvári úton át Budafok forgalmi telepig járt, jelenlegi végállomását 1972. december 31-én adták át.

Szintén 1957-ben járunk, a 4-es végállomása még a körtéri hurokban van

A Lágymányosi lakótelep építésével 1964-re végeztek, a hetvenes években felépült a Skála áruház és a máig népszerű Kispiac is. A 4-es metróhoz kapcsolódó aluljárót 2003-ban kezdték el építeni, elkészülte után nem sokkal azonban le is zárták egyrészt a metró építése, másrészt a rongálások megelőzése miatt. Tervek születtek a 4-es villamos továbbépítésére a Bocskai úton, ám a metró liftaknájának kijárata – szándékosan vagy tervezési hibából? – pont a nyomvonalba esik, ezért a folytatás erősen kérdéses.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek