Újjászülethet a magyar hajózás
A vitaanyag a hazai hajótervezésen és -építésen kívül a kereskedelmi és az utasszállító hajózást is ösztönözné. A rendszerváltás után bezártak a hajógyárak, területükön (Óbuda, Angyalföld) már nem is lehetne a gyártást újraindítani. A dunai teherhajózást provatizálták, a személyhajózás ugyan magyar tulajdonban (Mahart Passnave), de magánüzemeltetésben van, elavult járműparkkal.
A természet adta akadályok leküzdésére – a Duna optimális vízjárás esetén is csak évi 200 napon át hajózható – a folyamszabályozáson kívül is kínál alternatívát a vitaanyag. Multimodális kikötők építésével könnyen lehetne a szállítási módok (hajó, vasút) között váltani, a jelenleginél gyorsabb áruszállító hajókkal meg a rendelkezésre álló időn belül is hatékony lenne a szállítás.
A hajóépítéshez is meglenne a szellemi kapacitás, amelynek utánpótlása is folyamatosan érkezhet a műszaki egyetemről, de egy hajógyárra és egy korszerű karbantartó üzemre mindenképp szükség van.
A közelmúltban újraindult fővárosi személyhajózás lehetőségei is megvannak a további fejlődésre: 2013-ban elkészülhetnek a tervei annak a kifejezetten városi, vízi közösségi közlekedésre tervezett katamaránnak, amely egy csuklós busznyi utast tud könnyedén és kényelmesen elszállítani, az agglomerációs hajózás fejlesztése 2020-ra várható – írja a HVG.