Orosz és grúz mozdonyok Ukrajnának

Molnár András   ·   2011.08.04. 14:00
2EL4_05_lil

A lista két, meglehetősen méretes tételből áll: 292 példány a Transmashholding által gyártott 2EL4 mozdonyból, illetve összesen 141 az Elmavalmshenebeli VL11M/6 és 8E1I típusából. Mindhárom jármű természetesen 1520 milliméteres nyomtávra és 3 kilovoltos egyenáramra készül. Egyikük sem ismeretlen az ukrán vaspályákon, az orosz prototípus 2009-ben került az UZ birtokába.

Az első Transmashholding 2EL4 – már két éve járja az ukrán vasúthálózatot, a jelek szerint sikerrel<br>(kép: MDC Design)

A Transmashholding gépei hazai pályán, az eredetileg dízelek gyártására kialakított luganszki üzemben készülnek, valószínűleg ez is nagyban hozzájárult, hogy a torta nagyobbik szeletét, a megrendelés mintegy kétharmadát az orosz cég kapta. A 2EL4 teljes élettartamára a gyártó biztosítja a karbantartást.

Elmavalmshenebeli VL11M/6 UZ emblémával az elején, nemsokára bővül a készlet

Műszaki szempontból a 8E1I mozdonyokról nem sokat tudni, a 2EL4 és a VL11M/6 egyaránt iker-kialakítású, az orosz gép Bo-Bo+Bo-Bo tengelyelrendezésű, 6000 kilowattos erőforrásával 120 kilométer per órás sebességre képes, míg grúz kistestvére 4600 kilowattos elektromotorjával százas tempóig tud gyorsulni.

A mostani beszerzés szerződéseit várhatóan szeptemberben írják alá, de a 2020-ig tartó flottamegújító program kapcsán az UZ még négy hasonló tendert ígér.

Kapcsolódó hírek