Ultrahosszú repülés, különleges gép: A350-900 ULR

iho   ·   2015.10.14. 11:15
ULR_SIAcim

Az Airbus meghirdette legfrissebb típusa legújabb változatát: az ultra nagy hatótávolságú (Ultra Long Range, ULR) A350-900-ast. A szolgálatának első éve vége felé közeledő új szélestörzsű eme verziója tizenkilenc órát lehet a levegőben leszállás nélkül, a berepült vonal pedig 8700 mérföld hosszú lehet.

A különleges képességű utasszállító a Singapore Airlines igényei szerint készül, a SIA a megrendelt 63 A350-ese közül hét gépet vesz át 2018-tól ebben a kiadásban. Néhány év kihagyás után ezzel a légitársaság számára ismét megnyílik a lehetőség arra, hogy Szingapúrból közvetlen, leszállás nélküli járatokat indítson az Egyesült Államokba, de annak keleti partvidékére is.

Természetesen a megnövekedett hatótávolság feltétele a 141 ezerről 165 ezer literre megnövekelt kerozin-kapacitás, ezt plusz tartályok nélkül kínálja a gyártó, megemelkedik a maximális felszálló súly is 280 tonnára, és még nem részletezett aerodinamikai finomításokat is végeznek a gépen. Ugyanakkor az ATW portálnak nyilatkozva az Airbus vezére, Fabrice Bregier hangsúlyozza, ez az változat nem lesz olyan új altípusa a 350-es családnak, mint a hosszabb törzsű 1000-es: az ULR egy viszonylag vékony piaci rés betöltését szolgálja.

Kívülről sok különbség nem látható, a lényeg: a plusz kerozin, az üzemanyag-rendszer és persze a kabinberendezés

A Singapore Airlines 2013-ig dicsekedhetett a világ leghosszabb, leszállás nélküli járatával, amely ugyancsak az Egyesült Államok keleti partvidékét érte el, ezt a Szingapúr–Newark vonalat a négyhajtóműves A340-es legrövidebb, 500-as változatával repülte, de a kizárólag business-ülésekkel működő járat a csillagászati jegyárakkal együtt nem bizonyult gazdaságosnak, mert az utasszámot a hatalmas mennyiségű üzemanyagra tekintettel csökkenteni kellett. Időközben a társaság kivonta flottájából a 340-eseit. A kéthajtóműves 350-es gépcsalád sokkal modernebb technológiai megoldásaival feltehetően kevésbé keserves kompromisszumra készteti a légitársaságot, bár az a közleményekből nem derül ki, hány utasra rendezi be majd a gépeket.

Jelenleg a világ leghosszabb légijáratát a Qantas repüli A380-asokkal Sydney és Dallas között. Ugyancsak a leghosszabbak közé tartozik a Delta Atlanta–Johannesburg, az Etihad Abu Dhabi–Los Angeles és a Saudia Dzsidda–Los Angeles járata, mindhármat 777-essel repülik. Az Emirates Dubaiból Los Angelesbe és Houstonba repül 13 ezer kilométernél hosszabb távot. Még három tartozik a 13 ezresek klubjába: az Etihad Abu Dhabi–San Francisco, az American Dallas–Hongkong és az Emirates Dubai–San Francisco járata. A leghosszabbak ezek közül közel 17 órás repülést jelentenek, sőt, a Hongkongból nyugat felé Dallasig tartó AA-gépen az erős ellenszél miatt valamivel 17 óránál is tovább tart az út.

A SIA korábban a négyhajtóműves 340-esekkel repült különlegesen hosszú járatokat

Nyáron az Emirates rátett még egy lapáttal, és bejelentette, jövő februárban naponta repültet 777-est Dubaiból Panamavárosba, 13 ezer 800 kilométeres, vagyis 8580 mérföldes útra, a repülés időtartama több mint 17 és fél óra lesz. A szingapúriak és az Airbus tehát erre tromfoltak rá az ULR 350-essel és lehetséges még hosszabb repüléseivel. Ugyanakkor egyes portálok ezeket a bejelentéseket azzal az apró kérdőjellel tálalják, vajon kibírható-e az utasok számára a 17 óránál hosszabb repülés bezárva egy fémtubusba?

A válasz: attól függ, milyen osztályon és elrendezésben. Ha például a SIA ismét azt a koncepciót alkalmazza, hogy az ultrahosszú távú 350-eseit csak prémium-osztályos kivitelben repülteti, az azért elviselhető utazási élmény, igaz, feltehetően a komfortnak és a távolságnak megfelelő, ugyancsak különlegesen magas jegyárak mellett.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek