Üzemanyag érkezett a paksi atomerőműbe karácsonykor

Vörös Attila   ·   2022.12.30. 18:00
23222_DSCF9064_221228

Mivel nyár óta a légi út is ellehetetlenült, ezúttal egy újabb útvonalon szállították le az uránpasztillákat.

A paksi atomerőmű üzemanyagellátása stabil, az orosz Roszatom a szokásos rendszerességgel tudja az urán-dioxid pasztillákat Paksra küldeni. Mióta Oroszország 2022. februárjának végén megtámadta Ukrajnát, a szokásos vasúti szállítási útvonal ellehetetlenült. Két szállítást repülővel oldottak meg: a pápai reptérre érkezett az orosz gép, majd onnan az erőmű speciálisan átépített Eas-kocsijaival vitték tovább Paksra az üzemanyagot. A rakomány tömege miatt a repülőnek kétszer is kellett fordulnia Moszkva és Pápa között szállításonként. Ezt az útvonalat részletes cikkünkben tártuk fel, amit ide kattintva olvashatnak el.

A háborúra adott reakciók következtében télre már a légi szállítás is ellehetetlenült, így az atom-Easokat a legutóbbi menetnél nem vetették be. A karácsony előtt néhány nappal, december 21. éjszakáján Paksra érkezett pasztillák ezúttal hajón jutottak le a bulgáriai Várna kikötőjébe, ahonnan Románián át Kürtösnél lépett be Magyarország területére az atomvonat. Az útvonalról Szijjártó Péter külügyminiszter tájékoztatott a Facebook-oldalán, az azonban nem derült ki, hogy csak magát az üzemanyagot hozták hajóval, vagy a komplett orosz vasúti szerelvényt is. Az minden esetre biztos, hogy a korábban megismert, a poggyászkocsikhoz hasonló orosz szerelvény futott be Paksra a legélénkebb rendőri biztosítás mellett 21-22. éjszakáján.

A külügyminiszter alább belinkelt posztjában levő fotók tanulmányozását minden érdeklődő figyelmébe ajánljuk, nem gyakran nyerhet halandó ember bepillantást a kocsik belsejébe!

Az atomvonat tehát Kürtösön lépett be Magyarországra, a román határállomáson egy-egy kísérőkocsival kiegészülve. Ezekben megszokott és bevált módon a szállítmányt őrző kommandósok utaztak. A vonat útvonalát végig a rendőrség biztosította. Szokatlan módon ezúttal nem kerülte el Budapestet az atomvonat, hanem a fővároson át a 40-es vasútvonalon jutott el Dunaújvárosba. Egész idáig egy Szili (információink szerint a 114-es) továbbította a szerelvényt, Dunaújvárosban pedig a 305-ös Szergej állt a vonat élére, és vitte le a már nem villamosított szakaszon Mezőfalván át Paksra. Előfutóként a 315-ös Szergej kocogott le Paksra.

Az atomvonat kísérőkocsijait a szokásokhoz híven még aznap éjjel felvitte az előfutó Szergej Budapestre, míg az orosz kocsikat és a bolgár kísérőkocsikat (két Eaos a vonat végein) egy külön tehervonatban december 28-án vitték el Paksról.

Az üres atomvonat szerelvénye az indulás előtti percekben Pakson (fotók: Vörös Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.