Üzembe állt az első LNG-üzemű belvízi hajó

Bencsik Attila   ·   2012.05.18. 13:00
kiskep

Régi szakmai várakozást teljesítve a holland Deen Shipping Hajózási Társaság megkapta a hatósági üzemképességi engedélyt az Argonon hajójának földgázzal történő üzemeltetésére. A társaságnál az LNG Greenstream Tanker projekt keretében a próbaüzem eredményeit várva több hajó áll előkészítés alatt a gázmotorok főmeghajtásként történő beépítésére.

Az első folyékony gázmeghajtású belvízi hajó kétségtelenül mérföldkőnek számít a hajózás környezetbarátságának további növelésében, függetlenül attól, hogy a hagyományos, szárazföldi gázmotorokhoz képest még vannak hiányosságai. A hajómotorgyártók egyelőre kísérleteznek a hatásfok növelése érdekében, ezért sorozatgyártásra még nem rendezkedtek be. A ZKR típusengedélyt még nem ad ki, az Argonon is egyedi üzemképességi engedéllyel üzemel rendszeres jelentési kötelezettséggel. Az eddigi megállapítások alapján a földgázzal történő üzemeltetés – betartva az építési, üzemeltetési, személyzetképzési előírásokat – nem csökkenti a hajózás közismert biztonságát, viszont üzemeltetése olcsóbb, emissziója töredéke a dízelmotorokénak.

Az Argonon egy 110 méter hosszú, 16,20 méter széles, 6100 tonnás tankhajó, amely belga, holland, német és svájci viszonylatokban közlekedik. Részben a még korlátozott LNG tankolási lehetőségek miatt a hajóban két átépített kettős, dízel-gáz hajtóanyaggal működtethető Caterpillar üzemel a 3500-as sorozatból. A főgépek képesek 80 százalék gáz és 20 százalék dízelolaj keverékkel vagy tisztán gázolajjal is üzemelni. Dízelüzemben a 12 hengeres főgépek 1925-ös fordulaton 1895 kilowattot adnak le, míg gázüzemben 1600-as fordulaton 1118 kilowattot. A Caterpillar 2013-ra ígéri az ötszázalékos dízeladalékkal beérő, teljesítményben is az elvárásoknak megfelelő főgépek gyártását.

Az LNG Greenstream Tanker projekt a továbbiakban az Argonon Demo-tanker tapasztalatait felhasználva egy gáz-elektromos meghajtás kifejlesztésén dolgozik, amely két, a hátsó fedélzetre épített generátorból és két 300 kilowattos hozzájuk tartozó gázmotorból áll. Éppúgy a fedélzeten kap helyet a két gázmélyhűtő tank is. A prototípus hajó 110 méter hosszú, 11,40 méter széles és 3,20 méter merülésű lesz 2900 tonnás hordképességgel, a tervek szerint 2012 végén, 2013 elején áll üzembe.

Kormányállása és lakótere a szokásostól eltérően a far helyett a hajó orrába tervezett. A hajó egyszeri beruházási költsége egy azonos nagyságrendű hagyományos dízelhajtásúval szemben 10-15 százalékkal magasabb, de ezzel szemben elvárt üzemanyagköltsége 20 százalékkal kevesebb. A projektben több partner részes, akik szándéknyilatkozatot adtak azonos típusú hajók építtetésére.

A szerző Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke.

Kapcsolódó hírek