Vadászsólyom, ami négyszázzal is száguldhat

iho/vasút   ·   2024.09.09. 12:00
belikrcset_rzsd_vadaszsolyom_modell

A  Beli Krcset elnevezésű szerelvényekkel a motorvonatok újabb generációja érkezhet a tervezett Moszkva–Szentpétervár dedikált nagysebességű vonalra.

A napokban kötött megállapodás értelmében negyvenegy négyszáz kilométer per órás csúcssebességre képes, nyolckocsis villamos szerelvényt vásárol az orosz állami közlekedési lízingszervezet, a GTLK és az állami vasút RZSD a leendő, 360-as tempójú üzemre tervezett Moszkva–Tver–Velikij Novgorod–Szentpétervár vonalra, melyet a koncessziós jogosult VSM Dve Sztolicij („két főváros”) fog üzemeltetni.

Az első két prototípus szerelvényt még áprilisban rendelték meg, 12 milliárd rubel (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 48 milliárd forint) értékben. A jármű életnagyságú modelljét a moszkvai Transport 2030 közlekedési szakkiállításon mutatták be.

A motorvonatokat az orosz nómenklatúrát követve egy madárfajról nevezik el, nevezetesen az északi sólyomról, más néven fehér vadászsólyomról (oroszul: beli krcset), ami mellékesen Izland nemzeti madara.

A Vadászsólyomokat az orosz Szinara Jekatyerinburg közelében fekvő Uráli Mozdonygyárában fogják megépíteni. A GTLK műszaki tanácsadóként vesz részt a projektben. A járművek összes kulcsfontosságú részegységet Oroszországban állítják majd elő.

Az első osztályon tizenöt kényelmes fotel áll majd a tehetősebb utasok rendelkezésére (képek forrása: Railway Gazette)

A nyolckocsis vonatok 454 ülőhelyet fognak kínálni. Első osztályon tizenötöt, plusz egy négyfős tárgyalótermet, valamint egy kétfős mini lakosztályt. Az üzleti osztályú kocsiban 68 ülést helyeznek el. A standard másodosztályú kocsikból kettő fut majd a szerelvényben, összesen 135 ülőhellyel, továbbá négy komfortkocsi is lesz, összesen 230 üléssel.

A nagysebességű vonatokat az orosz éghajlati viszonyoknak megfelelően alakítják ki: üzemelési tartományuk mínusz negyven Celsius fokos zimankó és plusz negyven fokos hőség között mozog.

A jármű végleges terveit várhatóan 2026 első negyedévében fogadhatják el, az első prototípus 2027-re, a második pedig 2028. március végére készülhet el. A további negyvenegy vonatot a tervek szerint 2030-ra szállíthatja le a gyártó, ami a teljes, harmincéves életciklusra szóló karbantartásra is leszerződött.

Egy kétfős különálló fülkét is kialakítanak

Az orosz fővárost a világ legészakibb nagyvárosának számító Szentpétervárra összekötő, dedikált nagysebességű vasútvonal létrehozását márciusban indította el hivatalosan Vlagyimir Putyin orosz elnök. A 679 kilométer hosszú pályán tizennégy közbülső állomás lesz, és a tervek szerint naponta irányonként akár negyvenkét vonat is közlekedhet rajta, 2 óra 15 perces menetidővel. A vonalat a számítások szerint évente 14 millió utas veheti majd igénybe. A gigaprojekt összköltsége 2120 milliárd rubel (közel 8400 milliárd forint), amiből 228 milliárd rubelt (cirka 900 milliárd forintot) a járművek beszerzése teszi ki.

Az orosz miniszterelnök-helyettes, Vitalij Szavaljev elmondta, az orosz elnök 2023 augusztusában jóváhagyta az oroszországi nagysebességű vasúti szolgáltatás fejlesztését célzó tervet, ami alapján öt olyan óriásprojektet valósítanának meg, melyek az ország lakosságának körülbelül nyolcvan százaléka számára javítaná a közlekedést. Úgy véli, a Moszkva–Szentpétervár dedikált nagysebességű vasút komoly lendületet ad majd az orosz gazdaságnak, hozzájárul a térségek közötti jobb összeköttetésekhez, valamint növeli az utasok és az áruk mobilitását – jelenti a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön a Fehér vadászsólyom életnagyságú modellje. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek