KRESZ-módosítások a kerékpárosokért több európai országban
A Kerékpáros Miskolc Egyesület összegyűjtötte ezeket, kiemelte: a legfontosabb valamennyi közül az oldaltávolságra vonatkozó kötelezettség – amiért már itthon is régóta harcolnak. Luxemburgban mostantól kötelező betartani gépjárművekkel a legalább 1,5 méter oldaltávolságot a kerékpárosok előzésekor. Sőt, még nagyobb biztonságot jelent, hogy kétsávos utakon a kerékpározó előzése az ellenirányú forgalmi sáv igénybe vételével történhet.
A módosítás értelmében jogszerűvé vált továbbá, hogy:
- Két kerékpározó az úttesten egymás mellett haladhat.
- A harmadik módosítás nem kötelező, csak lehetőség: gyermekek felnőtt kísérővel 10 éves korukig kerékpározhattak járdán eddig. A korhatárt megemelték, így 12 éves korukig tekerhetnek ott.
- Növeli a biztonságot, hogy útkereszteződésekben, T-elágazásokban egyértelműsítik a gépjárművezetők figyelmét a gyalogosok, kerékpárosok közlekedésére felhívó átvezetések.
- Irányjelző nyíllal ellátott villogó fénnyel jelölik az arra alkalmas jelzőlámpás csomópontokban, hol lehet kerékpárral az adott irányba akkor is tovább haladni, amikor gépjárművel ezt nem teheti meg a vezető.
- Kerékpáros utcát vezetnek be. Ahogy a miniszter mondta: „Utcák, amelyeket kerékpározóknak és gyalogosoknak szánnak és az autókat tolerálják”. Elsősorban kisebb településeken, és olyan városi környezetben alakítanák ki, ahol helyhiány miatt nem lehet kerékpársávot létesíteni.
- Bevezették a kerékpárral és gyalogosan átjárható zsákutcát. (Nálunk ez már működik).
- Eltörölték azt a korábbi szabályt, amely előírta, hogy a küllőkön 10×3 centiméteres sárga jelzést kell használni.
- A kilencedik szabályban az eddigi, kör alakú kerékpárutat jelző tábla mellett bevezették a négyszögletes kerékpárút-táblát is. Ez azokat a kerékpárutakat jelzi, amelyek használata nem kötelező (csupán választható kerékpárút; a kerékpározó haladhat az úttesten és a kerékpárúton is).
Miközben Luxemburgban életbe lépnek a szabályok, Írországban javában zajlik az előkészítés. Komoly viták folynak az MPD-ről (minimal passing distance), vagyis a legkisebb előzési oldaltávolságról. Látszik, hogy ez itt is egy nagyon fontos kérdés és megoldandó feladat. Ugyancsak másfél méterben gondolkodnak, de felmerült az is, hogy a bevezetést követően egy év múlva felülvizsgálják a közlekedésbiztonságra gyakorolt hatását. Sajnos mi még itt sem tartunk, de a Kerékpárosklub bízik abban, a hazai viszonyokat érintő KRESZ-módosítás előkészítése hamarosan folytatódik. Mint mondják, az előzési oldaltávval nem csupán a KRESZ előírásai szempontjából lehet és kell foglalkozni.
Azt ígérik, a kérdésben a KME Facebook-oldalán nemsokára meglepetéssel jönnek.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!