Van az a fal, ami meg tudja védeni a szobi vonalat?

Vörös Attila   ·   2019.08.04. 18:00
sar70esmav69

A Szent Mihály hegy Zebegény és Nagymaros között magasodik, 482 méter magas, impozáns képződmény. Ha nem lenne, Dunakanyar sem lenne, legalábbis közel sem olyan gyönyörű és tekervényes, mint most. Csak egyetlen baj van a heggyel: intenzíven erodálódik a nyugati, meredek oldala, a sáros törmelék pedig a forgalmas 70-es vasútvonalon állapodik meg. Korábban sem volt ritka, de ahogy egyre szélsőségesebb az időjárásunk, úgy egyre gyakrabban önti el a vasutat, ellehetetlenítve, vagy jelentősen lassítva a közlekedést.

Kirándulóhajó és vonat a csodaszép Dunakanyarban, a Szent Mihály-hegy lábánál (fotók: Vörös Attila)

Megkérdeztük a MÁV-ot, hogy van-e valamilyen hosszútávú tervük a probléma végleges megoldására, vagy marad a folyamatos tűzoltás. A vasúttársaság a választ nyomban azzal kezdi, hogy az erózióra hajlamos hegyoldal Natura 2000-es, illetve fokozottan védett tájvédelmi körzet, ez a tény prioritás mindenféle tervezésnél. A MÁV önállóan nem kezelheti a problémát, ezért kezdeményezi az érintett környezetvédelmi, erdészeti hatóságoknál egy egységes, végleges beavatkozás tervezését és kivitelezését. Jelenleg a hegyoldalon negyedévente, illetve indokolt esetben havonta geodéziai felmérést végeztet a vasúttársaság, ezen felül hetente, csapadékos időszakban pedig naponta helyszíni ellenőrzést tartanak.

A környék kevésbé barátságos arca (fotó: Mávinform)

Az éves sziklavizsgálaton és a rendszeres geodéziai bemérésen túl előkészítés alatt van egy online monitoring rendszer telepítése is, ezzel támogatva a felügyeleti tevékenységet. „Az ilyen és hasonló heves esőzések korábban nem voltak tapasztalhatóak, a megváltozott időjárási viszonyokat figyelembe véve kell egy új, végleges megoldást kidolgoznunk közösen az érintett szervekkel, hatóságokkal” – írja a vasúttársaság.

A 2012-es omlás. Jól látszik a fal mögött feltöltött térfogat, a lumány és a törmelék

A MÁV érintett területén lokális beavatkozások történtek korábban. 2010-ben és 2012-ben összesen 95 méterrel meghosszabbították a meglévő görgetegfogó falat, így összesen már közel 800 méter hosszú a védőfal. Ez az elmúlt hét évben sikeresen visszatartotta az esőzések idején a hegyről lezúduló sarat, földet. A fal mögötti tér rendszeres és ütemezett takarításáról a vasúttársaság gondoskodott, legutóbb 2019. májusában 600 köbméter törmeléket távolítottak el. Ha most azt gondolják, hogy ez micsoda mennyiség, akkor egyrészt igazuk van, másrészt akkor is a természet az úr. Egy 10–20 perces heves zivatar, amiből idén már több is érintette a Dunakanyart, pont elég arra, hogy újra megteljen a fal mögötti térfogat. Amikor pedig megtelt, utána túlcsordul, és újra és újra elönti a vasúti pályát.

Falépítés 2010-ben

A júniusi káreseményt követően 1800 köbméter törmeléket távolított el a MÁV. A görgetegfogó fal mögött 4000 köbméter sár és törmelék halmozódott fel, amelynek teljes kitakarítása jelenleg is tart...

Zárszó: „Hasonló mértékű veszélyeztetettségnek kitett pályaszakasz nincs a MÁV Zrt. hálózatán.”

* *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek