Villámlátogatás a „Nyugat kapujában”

iho   ·   2023.10.07. 08:30
sopronx

Ellátogattunk a zöld–sárga vasúttársasághoz Sopronba és Szombathelyre, körülnéztünk, mi a helyzet a GYSEV háza táján. Nincsenek mostanában unalmas percek Sopronban és Szombathelyen sem!

Kíváncsiak voltunk, van-e már előszele a decemberi menetrendváltásnak, mi a helyzet többek között a Schlieren vezérlőkocsikkal, a Ganz által a MÁV részére gyártott utolsó és egyetlen ilyen típusú dízelmozdonnyal, a Szörnyellával. Nos, a hányattatott sorsú M42-es a vezérlés hibája miatt állt meg már évekkel ezelőtt Sopronban. Az egyke mozdonyt letámasztották a soproni fűtőház mellett, már elkezdte benőni a gaz is... Mivel a vezérlése egy az egyben azonos a Szöcskéékével, leállított V46-osból akár kannibalizálható is hozzá alkatrész, és feléleszthető a gép – ez is a terv vele. Érdekesség, hogy az M42-es egy rövidke időszakban kölcsönben volt a Kárpát Vasútnál, akkor főleg anyagvonatok továbbításában vett részt.

A M42-esre már a gaz is felfutott, évek óta nem dolgozott. De most látszik kiút ebből az állapotból! A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila fotóiból

Amint az már több platformon is megjelent, december 10-i menetrendváltástól járatalapú megrendelés lesz, ezzel összefüggésben a GYSEV az alábbi vonalakon részben vagy egészben átveszi a szolgáltatást a Start-tól.

  • 17-es vonal alsó szakaszán Zalaszentiván–Nagykanizsa között a személyvonatokat,
  • 20-as vonal Celldömölk–Porpác–[Szombathely] szakaszán a személyvonatok nagyobb részét,
  • 23-as vonalon Zalaegerszeg–Lenti–Rédics között,
  • 25-ös vonal nyugati szakaszán, Zalaegerszeg–Őrihodos (Hodos) között.

Az, hogy melyik vonalon, milyen szerelvényekkel közlekedik majd a soproni székhelyű vasúttársaság, és lesz-e járatbővítés, egyelőre még rejtély, ugyanakkor az bizonyos, hogy a rajkai oldalról viszont levonulnak. Villamosítás hiányában, a 17-es alsó és a 23-as Zalaegerszeg–Rédics szakaszon valószínűleg a zöld–sárgák Jennbacher motorvonatai fognak közlekedni. Utunk során két, teljes felújítás alatt álló Schlieren vezérlőkocsit is láttunk. Ebből arra következtettünk, hogy a közeljövőben forgalomba állhatnak. Az, hogy hol és milyen szerelvényekben, egyelőre bizonytalan, de azt megtudtuk, hogy ingavonati közlekedésre is alkalmassá teszik ezeket a járműveket – a harmadik is megkapja majd a felújítást, hogy legyen tartalék. A vezérlőket még anno, tizenvalahány esztendeje közlekedtették a GYSEV bérelt Taurus mozdonyaival, azóta viszont nem használták ki a kocsik ezen funkcióját. Mindhárom vezérlő igen gyatra állapotban állt meg néhány éve.

Újjáéledő Schlieren vezérlő Sopronban

Megnéztük, hogyan szépülnek kívülről a zöld–sárga Flirt motorvonatok a GYSEV modern kocsimosójában és, hogy hogyan tartják karban a személykocsikat a teljesen felújított soproni kocsiműhelyben, valamint, hogy hogyan újulnak meg a Jenbacher motorvonatok Szombathelyen. Mivel még nincsenek villamosítva, a 17-es vonal alsó és a 23-as vonal Zalaegerszeg–Rédics szakaszán valószínűleg a zöld–sárgák Jennbacher motorvonatai fognak majd közlekedni, nem csoda, hogy a szombathelyi műhely tele van a megújuló járművekkel.

A 310-es Bobó tologatja a 435 502-es Flirtöt a soproni mosónál

A GYSEV két részletben tizennégy saját Jenbacher motorvonatot szerzett be az elmúlt két évtizedben. Kilenc szóló és öt iker motorvonat alkotta a flottát, ezekből került két szóló a Kárpát Vasúthoz és két iker a Starthoz. A Jenbacherek közül jelenleg több egység is áll – nem csoda, hogy a szombathelyi motorműhely tele van a menetrendváltásra készülődő, éledező szerelvényekkel!

A menetrendváltással összefüggő kérdéseinkkel hivatalosan is megkeressük a vasúttársaságot. Amint kapunk választ, természetesen közreadjuk.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek