Völner: nincs szükség parlamenti vizsgálatra
Nincs szükség parlamenti vizsgálatra az internetre feltett szakszervezeti videó miatt a fejlesztési minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára szerint. A VDSZSZ elöke szerint sincsen szükség vizsgálóbizottságra.
Völner Pál, az MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában feltett kérdésre, hogy támogatják-e az LMP és az MSZP javaslatát a parlamenti testület felállítására, azt mondta: ha mindenre, aminek annyi valóságalapja van, mint a szakszervezetek által nyilvánosságra hozott videónak, bizottságot hoznának létre, akkor azok felemésztenék a parlamenti munkát.
Az Index „A mocskos, büdös IMF-re kennék a vasútbezárást” címmel közölt cikket szombaton egy videofelvételről, amely egy szakszervezeti-vasúti egyeztetésről készült. A videón a fejlesztési tárca képviselője azt állítja: vasúti vonalakat zárnak be a jövőben, csak megvárják, hogy ezt rá lehessen fogni a Nemzetközi Valutaalapra.
Az államtitkár a rádióban közölte: pénteken a MÁV-Startnál volt egyeztetés a munkáltató és a szakszervezetek között, amelyen megfigyelőként vett részt a minisztérium háttérintézete, a Közlekedéstudományi Intézet menetrendi kérdésekben szakértő munkatársa. Völner Pál leszögezte, hogy sem most, sem a közeljövőben nem tervezik vasúti vonalak megszüntetését.
Az államtitkár kifejtette, hogy vegyesek a tapasztalatok a bezárt vasútvonalak újraindításával összefüggésben, ugyanis nem mindenütt jött vissza a prognosztizált utaslétszám. A legutóbbi járatszűkítések ezért ezeket a vonalakat is érintették.
Az egyeztetésről készült videóban a minisztérium képviselője arról is beszél, hogy olyan vonalakat újítanak fel, amelyeknél nincs szükség a munkára. Völner Pár kifogásolta, hogy a szakértő ezt a véleményét nem jelezte a tárcának. Hozzátette: a vonalfelújítások ügyében nincs korrupció.
Elmondta: a vasutat több lépcsőben alakítják át. Ennek részeként külön pályafenntartási, illetve személyszállítási szerződést kötöttek a MÁV-val.
Két fő cégcsoportot kell létrehozni: a pályafenntartó, illetve a személyszállító társaságot. Ezt a két dolgot hajlandó az állam finanszírozni, a többi tevékenységet „ki kell vinni a piacra” – mondta az államtitkár.
Hozzátette: a MÁV új vezetése már több területen elkezdte a munkát, például az intercity vonatokon wifielérhetőséget biztosító, komfortot növelő beruházást hajtanak végre a fővonalakon.
Völner Pál szerint sokan ellenérdekeltek az átalakításban. Megjegyezte: ha kisebb a „vízfej” a cégnél, akkor az azt is jelentheti, hogy szakszervezeteknél is kisebb szervezeti egységre lesz szükség.
A videofelvétellel kapcsolatban azt mondta: a szakszervezetnek meg kellett volna keresnie a tárcát az „igazolatlan állítások” ügyében; nem kellett volna a felvételt feltennie az internetre.
Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke az ihónak azt mondta, hogy a kormány eddigi tevékenysége alapján nincsen oka azt feltételezni, hogy vonalbezárásra készülnének. Szerinte sincsen szükség parlamenti vizsgálóbizottság felállítására.