Volt egyszer egy Északi... – csak ideiglenesen zár be, jövő tavasszal visszatérhet a kiállítás!

iho/vasút   ·   2021.11.01. 15:00
00_volt_egyszer_egy_eszaki_vege

Hatalmas érdeklődés övezte a Volt egyszer egy Északi... a történet folytatódik című időszaki kiállítást, amelyet a Közlekedési Múzeum új otthonában, az Északi Járműjavítóban rendezett meg. A látogatók megnézhették a múzeum új otthonát és a magyar vasúttörténet emblematikus járműveit. Három és fél hónap alatt összesen 31 ezer 522-en voltak kíváncsiak az új kiállításra, nem ritkán ezernél is többen néztek meg naponta. A kiállítást várhatóan jövő tavasszal újra megnyitják.

Július 16-án nyitotta meg kapuit a „Volt egyszer egy Északi... a történet folytatódik” című tárlat, ami október 31-éig várta az érdeklődőket. Öt év után először jelentkezett új önálló kiállítással a Közlekedési Múzeum. A kiállítás főszereplői a vonatok voltak:

  • egy ikonikus 424-es gőzmozdony,
  • a vasútvillamosítás kiemelkedő alakja, Kandó Kálmán által tervezett, már 1932-ben forgalomba állt V60-as villamos mozdony,
  • a Szellem becenévre hallgató 242-es mozdony, amely a hazai gőzmozdonyok sebességrekordját tartja, illetve
  • két M44-es tolatómozdony,
  • egy Cmn személykocsi és
  • az 1935-ös Árpád gyorssínautóbusz, amely Budapest és Bécs között közlekedett.

(fotók: Közlekedési Múzeum)

Ezen kívül a közönség találkozhatott még tíz kerékpárral és négy motorral, amelyeket egykor a dolgozók vittek be a járműjavítóba, és egy versenyautóval is, ami a hajdani népligeti autóversenyek emlékét őrzi.

Összesen harmincnyolc tárlatvezetést szervezett az intézmény és számos múzeumpedagógiai programon vehettek részt az érdeklődők. A legnépszerűbb augusztus utolsó hétvégéje volt, amikor pár napra a legendás Ikarus buszok is beköltöztek az Északiba. Az Ikarus mini fesztiválon mutatkozott be a Közlekedési Múzeum gyűjteményfejlesztési programja keretében frissen restaurált Ikarus 66-os. Ezen a rendhagyó programon több mint 3000 látogatót köszönthetett az intézmény.

– Az új kiállítással az volt a célunk, hogy bemutassuk ennek a páratlan ipari emléknek és a környéknek a közlekedéstörténetét, hiszen az egész környék ezer szálon kötődik a vasúthoz. Szerettük volna, ha láthatják az érdeklődők az egykori Északi Járműjavítót még ezen romantikus valójában, mielőtt megkezdődnek az építkezések, illetve és abba is betekintést szerettünk volna nyújtani, hogy milyen lesz az új Közlekedési Múzeum. Ezen a nyáron és ősszel adtunk egy kis ízelítőt az új múzeumból. Az intézmény továbbra is folyamatosan dolgozik az új múzeum megvalósításán, de annak megnyitásáig hátralévő időben is izgalmas időszaki kiállításokkal és programokkal várja a múzeum a látogatókat – mondta Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója.

Az érdeklődés, amely a 31 ezer 522-es összlátogatószámban is megmutatkozik, azt bizonyítja, hogy nagy az igény egy állandó közlekedéstörténeti kiállítóhelyre. Ennek az igénynek fog eleget tenni az új Közlekedési Múzeum, amely a tervek szerint 2026-ban, teljesen új, a mostaninál sokkal nagyobb tárlattal fog újranyitni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.