Vonat járt az oroszlányi erőműben

Vörös Attila   ·   2015.01.08. 11:15
400670

Ironikus, hogy még azon a héten érkezik kétezer tonna szén a Vértesi Erőműbe (vasutasul: oroszlányi erőműbe), amikor bezárták az azt ellátó Márkushegyi bányát. Tudják, az egyetlen hazai mélyművelésű szénbányáról van szó, amiben az utóbbi időben 560-an dolgoztak – közülük 235 emberre lesz szükség a bányaterület két évig tartó rekultivációjához... Az Index szép videót forgatott, itt tudják megnézni.

Az MVM tájékoztatása szerint a képeinken az Ormosszén Zrt. szerelvénye látható, amely magyar szenet szállít a Vértesi Erőműbe. A Vértesi Erőmű Zrt. 2015. évi beszerzési terve szerint 243 ezer tonna magyar és 66 ezer tonna külföldi (cseh és lengyel) szén érkezik majd az erőműbe, januárban 17 szerelvény. Az erőmű - saját tartalékokkal kiegészített - teljes idei szénfelhasználásának kevesebb mint 10 százaléka származik majd import forrásból. A külföldi szénre a magyarországi tüzelőanyag alacsony fűtőértéke miatt van szükség. A Márkushegyi Bányaüzemben a széntermelés leállítását annak gazdaságtalansága teszi szükségessé, a Vértesi Erőmű Zrt. ugyanis az elmúlt években csak az áramfogyasztók által fizetett támogatás, a szénfillér segítségével tudta egyensúly közeli állapotban tartani gazdálkodását.

Jön a szén az erőműbe<br>A képre kattintva galéria nyílik!<br>(fotók: Vörös Attila)

Az erőművet 1958-ban kezdték építeni, 1960-ban már a terv szerint termelt. Az engedélyei jelenleg 2020-ig érvényesek. A négy blokkot többször felújították, növelték a teljesítményét, legutóbb kettőt építettek át, hogy megújuló energieforrásokat is hasznosíthassanak.

Néhány évvel ezelőttig a vasútbarátoknak a rendszeres, olykor igencsak hosszú rönkfa-vonatok juthattak eszébe az erőmű hallatán. Amikor a vonat kicsit hosszabbra sikerült, inkább rátettek még egy Dácsiát. Aztán elkezdett hanyatlani a 13-as vonal, 2007-ben be is szüntették rajta a személyforgalmat. A vasút ma is végig járható, de a Környe–Kisbér–Veszprémvarsány szakaszon már csak a pályafenntartó menetek, havi egy Udj és évi egy-két permetezővonat jár. A legnagyobb forgalma a vasútvonalnak Pápa és Franciavágás között van, ide rendszeresen jár ki a tolatós farakományért.

Szénvonat Dácsiával és Kocúrral az erőmű iparvágányán

A Vértesi Erőmű közben leállt a fatüzeléssel, maradt a szén és a vegyes biomassza. A rendszeres favonatok eltűntek, az erőmű Kecskéd és Dad között kiágazó iparvágányán megszűnt a rendszeres forgalom. Szerencsére azért nem tűnt el minden vonat, maradt a kiszolgálás, csak sokkal ritkábban. Mostanában főleg tartálykocsikat láthattunk az erőműben. Most talán beindul a szénszállítás és visszatér az élet e gyönyörű vonal egy rövid szegletére.

Szerdán huszonöt kocsi szént húztak be az erőműbe. A Train Hungary vonata Kazincbarcikáról indult, Miskolctól Környéig egy Asea-mozdony vontatta a nehéz terhet, Környétől pedig a 306-os remot Dácsia vitte tovább két részletben. Az első menetben meglepetésként segítőtársa is akadt a 478-asnak, a PSŽ egyik Kocúrja is az erőműbe ment a tizenhárom rakott kocsival. Ez a gép bent maradt tolatni az üzemben, a Dácsia pedig hazatért Komáromba.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek